نشست مشترک مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و دانشگاه خلیج فارس برگزار شد

در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و رئیس دانشگاه خلیج فارس، ظرفیت های همکاری مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مدیرعامل این شرکت گفت: حضور در جمع دانشگاهیان را مغتنم می شمریم و همواره از همکاری مشترک صنعت آب و دانشگاه استقبال می کنیم.

مهندس علی محمدی افزود: شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در حوزه محیط زیست و دریا تجارب ارزنده ای دارد و این فرصت، می تواند فصل مشترک همکاری این دو نهاد قلمداد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برداشت های بیش از توان اکولوژیک آبخوان ها و ممنوعه شدن دشت های استان، استفاده از آب های نامتعارف ضروری به نظر می رسد.

محمدی افزود: یکی از بزرگترین ظرفیت های استان ساحلی بوشهر، بهره گیری از آب های شور و لب شور است که می توان هدف گیری تامین آب به ویژه در بخش شرب و صنعت و در مرحله بعد، بخش کشاورزی را به آن وابسته دانست.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: منابع آب زیرزمینی در طول هزاران سال شکل گرفته اند و در طول قرن ها توسط پیشینیان ما حفظ شده اند. ما نیز وظیفه داریم با بهره برداری اصولی از آن، این منبع گرانبها را برای آیندگان خود حفظ کنیم.

مهندس علی محمدی گفت: پروژه های مختلفی در صنعت آب استان در حال اجرا و بهره برداری است و از سوی دیگر، پژوهش های ارزشمندی در این حوزه توسط دانشگاهیان به انجام می رسد؛ این مهم ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه را برای بهره گیری از ظرفیت های مشترک، دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در جهان، می بایست با الگو قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در خصوص گسترش دانش و پژوهش، به سمت توسعه تکنولوژی های نوین به ویژه در زمینه فناوری های حوزه آب حرکت کنیم و با تحقیقات کاربردی، در مسیر جهانی شدن گام برداریم.

رئیس دانشگاه خلیج فارس نیز با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های دوجانبه گفت: همکاری میان شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و دانشگاه خلیج فارس به ویژه در حوزه آب های نامتعارف می بایست گسترش یابد.

دکتر عبدالمجید مصلح اظهار کرد: تا کنون نیز اقدامات ارزشمندی در زمینه آب های نامتعارف، شور و لب شور انجام شده است و با توجه به تفاهم نامه مشترک با شرکت آب منطقه ای استان، می توان به صورت تخصصی به این حوزه ورود کرد.

وی با اشاره به برنامه های هدفمند در حوزه پژوهش گفت: تمرکز بر چند موضوع کاربردی و سوق دادن پایان نامه ها و اثرات پژوهشی به سمت موضوعات انتخابی، موجب جلوگیری از پراکندگی آثار و هدفمندی موضوعات پژوهشی می شود.

رئیس دانشگاه خلیج فارس خاطرنشان کرد: بایستی در آثار پژوهشی، شاخصه های اقتصادی نیز در نظر گرفته شود و یکی از ویژگی های پژوهش موثر، بازگشت هزینه های مترتب بر آن است.

دکتر مصلح ادامه داد: دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه مادر استان آماده است با طرح مشکلات در قالب پروژه، با استفاده از ظرفیت و پتانسیل علمی بالای خود با تمام توان برای حل این مسائل  ورود نماید به طوری که تحقیقات و پروپوزال ها، رنگ و بوی کاربردی به خود گیرد و قابل عملیاتی شدن باشد.

 

در بخش دیگری از این نشست، رئیس پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس با اشاره به ظرفیت های موجود این مرکز، به معرفی توانمندی های حوزه متبوعش پرداخت.

دکتر علی محمد صنعتی بیان کرد: 12 آزمایشگاه فعال با رویکردهای مختلف از جمله آب، بخشی از توانمندی های این پژوهشکده است.

در ادامه، مشاور شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در زمینه سازه های آبی – باستانی با تشریح نتایج پژوهش های انجام شده در منطقه سیراف و جم گفت: پتانسیل بالای استان بوشهر در زمینه سازه های آبی-باستانی، ضرورت راه اندازی موزه آب در این استان را دو چندان می کند.

مهندس محسن جواهری خاطرنشان کرد: موزه های آب، مانند گنجینه ای ارزشمند به معرفی و حفظ میراث و تمدن آبی استان خواهد پرداخت و بایستی طوری طراحی شوند که موجب جذب گردشگر شود.

وی بیان کرد: با طراحی مناسب این موزه ها می توان دیدگاه نسل آینده را نسبت به ارزش آب در ایران تغییر داد.

جواهری اظهار کرد: سازه های تاریخی استان بوشهر در طراحی و ساخت متفاوت از دیگر نقاط کشور است به طوری که ابنیه سیراف و جم، دریچه ای از عرفان را به سوی من گشود.

در پایان این نشست، معاون حفاظت و بهره برداری، مدیر مطالعات پایه منابع آب، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب و رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر به تشریح اقدامات پژوهشی حوزه متبوع خود پرداختند.

کد خبر: 690
  تاریخ خبر : 15 مهر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 15 مهر 1399
 روابط
 669