مانور آموزشی-تمرینی وزارت نیرو برگزار شد

مانور آموزشی-تمرینی مقابله با زلزله صنعت آب و برق منطقه مرکزی و جنوب کشور به میزبانی استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر؛ مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر هستند و تلاش مهندسین حوزه های مختلف، همواره در جهت کاهش خطرات مواجهه با این حوادث است.

مهندس علی محمدی افزود: یکی از حیاتی ترین نیازهای روزمره، دسترسی به آب و برق است که در صورت بروز وقایع طبیعی احتمال آسیب دیدگی و ناپایداری در تاسیسات تولید، انتقال و توزیع آن ها وجود دارد که در نتیجه آن، علاوه بر دشواری های ادامه حیات برای ساکنین، امداد رسانی نیز با اختلال همراه خواهد بود.

وی با اشاره به زلزله به عنوان یکی از مخاطرات همیشگی در ایران گفت: با توجه به قرارگیری ایران در کمربند لرزه خیز آلپ-هیمالیا و همچنین فشار صفحه تکتونیکی عربستان، احتمال وقوع زلزله در کشور همواره وجود دارد و می بایست جهت مقابله با آن آماده بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: بر همین اساس مانور آموزشی-تمرینی مقابله با زلزله صنعت آب و برق منطقه مرکزی و جنوب کشور و به میزبانی استان بوشهر برگزار گردید.

مهندس علی محمدی با اشاره به برخی از اهداف این مانور گفت: سنجش آمادگی شرکت های آب و برق استان بوشهر در صورت وقوع هرگونه حادثه و بحران، ایجاد هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، انتظامی و امدادی و همچنین دستیابی به سرعت عمل مطلوب در مواجهه با شرایط اضطراری از مهم ترین اهداف این مانور می باشند.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در این مانور خاطرنشان کرد: در این مانور که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان به روش دورمیزی انجام شد، بر اساس سناریوهای از پیش تعیین شده، سدها، بندها و تاسیسات آبی، خطوط انتقال و ایستگاه های پمپاژ آب، شبکه های برق رسانی و پست های برق مورد ارزیابی و قرار گرفت و فرآیند بازسازی موارد آسیب دیده انجام شد.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز اظهار کرد: به منظور ارتقاء سطح آمادگی و هماهنگی دستگاه های اجرایی و شرکت های تابعه وزارت نیرو، این مانور به صورت سالانه برگزار می گردد.

مهندس بهمن گشتاسب افزود: در سال جاری، به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، این مانور ار حالت عملیاتی و میدانی به صورت دورمیزی و از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس بین استان ها و نظارت وزارت نیرو برگزار شد.

وی اضافه کرد: این مانور به میزبانی استان بوشهر و با مشارکت و نظارت استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد انجام گردید.

گشتاسب تصریح کرد: علاوه بر شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان بوشهر، 12 نهاد و دستگاه اجرایی، انتظامی و امدادی دیگر در استان نیز در فرآیند اجرای این مانور همکاری داشته اند.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با اشاره به سناریو این مانور گفت: موضوع سناریو این مانور وقوع زلزله به قدرت 6.5 ریشتر در محدوده شهر چغادک است و فرضیات آن نیز احتمال وارد شدن خسارات به تاسیسات آب و برق و همچنین اختلال در امر خدمات رسانی به مشترکین می باشد.

وی بیان کرد: در این مانور، شش کمیته با عناوین برنامه ریزی و فنی مهندسی، عملیات، پشتیبانی، ایمنی، امنیت و اطلاع رسانی فعالیت داشته که مدیرعامل و رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر به ترتیب ریاست کمیته های پشتیبانی و ایمنی این مانور را بر عهده داشته اند.

گشتاسب با اشاره به وظایق و اقدامات کمیته پشتیبانی گفت: این کمیته تهیه و تامین ماشین آلات، تجهیزات، مصالح، مواد غذایی کلیه واحدهای فعال در عملیات، تامین بودجه و مالی مدیریت بحران، انبارداری و ایجاد شرایط پشتیبانی برای فعالان در مدیریت بحران، نیروهای عملیاتی، اعضای کمیته های ستادی و دیگر افرادی که در مدیریت بحران فعالیت دارند را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: از اقدامات کمیته ایمنی نیز می توان به هماهنگی با نیروی انتظامی، پلیس راهور، پایگاه های بسیج مردمی و ادارات صنعت آب و برق و حراست های ادارات صنعت آب و برق در راستای تامین امنیت منطقه اشاره نمود.

کد خبر: 698
  تاریخ خبر : 12 آذر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 12 آذر 1399
 روابط
 3015