سدهای استان بوشهر در آماده باش مواجهه با سیلاب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در جلسه مدیریت بحران و مقابله با سیلاب استان بوشهر اظهار کرد: کلیه تاسیسات آبی و پروژه های در حال ساخت این شرکت در آماده باش کامل مواجهه با سیلاب های احتمالی قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی های انجام شده توسط سازمان هواشناسی و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، احتمال وقوع بارش با حجم تجمعی بیش از 200 میلیمتر طی یک هفته آینده وجود دارد.

وی  افزود: رژیم بارش ها به نحوی است که توزیع بارش در طول زمان کم و به صورت نقطه ای رقم می خورد و این موضوع در بیشتر نقاط بوشهر که در دامنه های زاگرس و پایین دست دو حوزه آبریز مند و حله قرار گرفته اند، خطر سیلاب را هرچه بیشتر می کند.

محمدی خاطرنشان کرد: این سامانه بارشی به صورت همزمان در استان های مجاور نیز فعال خواهد بود و بر همین اساس هماهنگی های لازم با ادارات آب منطقه ای دیگر استان ها به ویژه در سرحوزه حله و مند انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: تاسیسات آبی استان های بالادست نیز در شرایط مناسب مهار سیلاب های سرحوزه قرار دارند و علاوه بر آن ایستگاه های هیدرومتری منتهی به استان بوشهر در صورت بروز هرگونه تغییر دبی رودخانه ها، این اطلاعات را به آب منطقه ای بوشهر مخابره می کنند.

محمدی تصریح کرد: البته حجم سیلاب های میان حوضه ای نیز قابل توجه است و بخش مهار نشده رواناب ها در استان بوشهر موجب سیلابی شدن رودخانه ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با اشاره به پیشینه اقدامات مواجهه با سیلاب گفت: بیشترین خسارت سیلاب همواره در محدوده شهرها و روستاها اتفاق می افتد و به همین منظور در سال جاری طی 3 مرحله در تابستان، پاییز و پیش از اعلام هشدار سامانه جاری، کلیه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی دارای ریسک به نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، دهیاری و ادارات راهداری در کل استان اعلام شده است.

وی افزود: همچنین عملیات تخلیه رسوب و مانور دریچه همه تاسیسات آبی استان از جمله سد رییسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد ارغون و شبکه های آبیاری و زهکشی انجام شده است.

علی محمدی با اشاره به ظرفیت آبگیری سدهای استان گفت: هم اکنون قریب به 60 درصد از ظرفیت سد رییسعلی دلواری خالی است و آماده کنترل رواناب های ورودی است. همچنین سدهای خاییز، تنگ ارم، ارغون، قیزقلعه، اخند، آبپا، سنا و سازه های کنترل سیلاب شبانکاره آماده ذخیره سازی و کنترل سیلاب هستند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با اشاره به برخی اقدامات تشدید کننده سیلاب گفت: متاسفانه در برخی از نقاط استان شاهد دستکاری و ایجاد تغییر در سازه های آبی به منظور بهره برداری غیرقانونی از بندها و تاسیسات کنترل سیلاب هستیم که این مورد موجب پس زدگی آب و بروز خطرات جانی و مالی ساکنین پیرامون این تاسیسات می شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور با هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر و فرمانداری ها نسبت به شناسایی و برخورد با متخلفان  اقدام شده است.

رییس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان بوشهر یادآور شد: اگرچه سیلاب یکی از حوادث طبیعی است و امکان وقوع آن در تمام نقاط جهان وجود دارد، اما با آمادگی دستگاه های اجرایی به ویژه صنعت آب و برق، خسارات احتمالی در حداقل زمان ممکن رفع و خدمت رسانی به مردم به صورت تمام وقت ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 811
  تاریخ خبر : 8 دی 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 18 دی 1400
 روابط
 1052