تکمیل پروژه های آب، اولویت استان بوشهر است

استاندار بوشهر گفت: تامین آب در استان بوشهر یک ضرورت است و از همه منابع مالی برای تکمیل سد دالکی استفاده خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر به نقل از خبرگزاری مهر؛ شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر شناخته می‌شود و ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی استان متعلق به این شهرستان است ولی همچنان در زمینه تأمین آب کشاورزی مورد نیاز با کمبود روبرو است.

سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سد استان بوشهر، بخشی از آب کشاورزی شهرستان دشتستان به ویژه آب نخیلات منطقه آب‌پخش را تأمین می‌کند ولی بخش دیگری از شهرستان نیازمند تأمین آب از طریق سد دالکی است.

نخیلات و اراضی کشاورزی بخش مرکزی و بخش سعدآباد شهرستان دشتستان برای تأمین آب نیازمند سد دالکی است؛ پروژه‌ای که سال‌ها است از آغاز اجرای آن می‌گذرد ولی کمبود منابع مالی آن را با روند کندی پیش برده است.

با پیگیری نماینده مردم دشتستان و مسئولان استانی، در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر اعتبارات خوبی برای سد دالکی به تصویب رسید که انتظار می‌رود با تخصیص این اعتبارات شاهد تسریع در تکمیل سد باشیم.

پیشرفت ۳۶ درصدی ساخت سد

سرپرست فرمانداری شهرستان دشتستان با اشاره به تلاش برای تکمیل پروژه سد دالکی گفت: پیگیر تکمیل سد دالکی هستیم و امیدواریم منابع مورد نیاز تأمین شود.

صادق بوستانی با اشاره به بازدید از روند اجرای سد دالکی اظهار داشت: سد دالکی یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی در استان بوشهر است که تکمیل آن نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز در این شهرستان دارد.

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر اعتبارات خوبی برای این سد به تصویب رسید که با تخصیص این اعتبارات روند تکمیل سد سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

سرپرست فرمانداری دشتستان ظرفیت مخزن سد دالکی را ۲۷۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: تأمین آب مورد نیاز نخیلات در بخش مرکزی و سعدآباد، وحدتیه، دالکی، دهقاید و … از مهمترین اهداف ساخت سد دالکی است.

پیگیر تهاتر نفت هستیم

وی افزود: تکمیل سد دالکی زمینه تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های موجود در مناطق دالکی، دهقاید، وحدتیه و بخش سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله را فراهم می‌سازد.

بوستانی میزان پیشرفت فیزیکی سد دالکی را ۳۶ درصد عنوان کرد و گفت: میزان پیشرفت اعتباری این سد ۱۱ درصد است که پیگیر تخصیص اعتبارات هستیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار مصوبه سفر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پیگیر مصوبه تهاتر مجموعه وزارت نفت نیز هستیم تا بتوانیم در مهر ماه سال ۱۴۰۳ شاهد افتتاح این پروژه بزرگ در منطقه باشیم.

استفاده از همه منابع مالی

استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه نیازمند تأمین منابع آبی در استان بوشهر هستیم، تکمیل پروژه‌های حوزه آب را از اولویت‌های استان ذکر کرد.

احمد محمدی زاده با بیان اینکه از همه منابع مالی برای تأمین اعتبارات سد دالکی باید استفاده شود، روند ساخت سد را مطلوب توصیف کرد و از بودجه عمومی، تهاتر نفت، فایناس و همچنین مصوبات سفر ریاست جمهوری برای تأمین اعتبارات لازم این سد خبر داد.

استاندار بوشهر ابراز امیدواری کرد: با همراهی نماینده دشتستان و پیگیری مدیرعامل آب منطقه‌ای، در برنامه‌ریزی بودجه سال آینده و در بحث تخصیص برای این پروژه نگاه ویژه‌ای خواهد شد.

این گزارش می افزاید: سد دالکی جزو طرح های اولویت دار وزارت نیرو در دولت سیزدهم قرار گرفته است و تکمیل آن به صورت ویژه در دستورکار شرکت آب منطقه ای بوشهر قرار دارد.

کد خبر: 817
  تاریخ خبر : 18 بهمن 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 18 بهمن 1400
 روابط
 1067