نماینده ولی فقیه در استان بوشهر:

تولید و مصرف آب دانش بنیان شود

آیت الله صفایی بوشهری در نشست با مدیران صنعت آب و برق بوشهر، خواستار دانش محور شدن این صنعت در عرصه های تولید، توزیع و مصرف شد.

آیت الله صفایی بوشهری در این نشست اظهار داشت: در عرصه وزارت نیرو دو نکته بسیار مهم، مسئله مبدایی و مقصدی می باشد. نکته مبدایی، کشف و تولید انرژی و مدیریت منابع آب خاک است .

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی که از دیرباز وجود داشته این است که همواره به دنبال منابع موجود بودیم و هیچ به تولید منابع جدید فکر نکرده ایم.

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: جغرافیای ایران در هندسه کلی جهان یکی از سرزمین های خشک و نیمه خشک محسوب می شود و لذا با توجه به شرایط کنونی جغرافیایی جهان که به سمت خشکسالی پیش می رود، باید روی تامین آب کشاورزی و شرب برنامه ریزی بر مبنای دانش و تولید داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید مدیریت منابع آبی موجود را در نظر بگیریم و به سمت تولید آب از منابع جدید از جمله انرژی هسته ای، آبشیرنکن ها و بارورکردن ابرها که یک پروژه بزرگ جهانی است حرکت کنیم.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: باید به طور همزمان در حوزه مدیریت منابع موجود و تولید منابع جدید فعالیت کنیم و از طریق بازیافت و یا بازچرخانی آب در صنایع و کشاورزی حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

وی افزود: با گرمایش جهانی که منجر به آب شدن یخ های قطبی، افزایش دما و افزایش تبخیر می شود، مصرف آب نیز بیشتر خواهد شد و اگر در مبدأ، تولید دانش محور نداشته باشیم در آینده برای تامین آب شرب و کشاورزی دچار مشکلاتی خواهیم شد.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: در رابطه با مسئله مقصدی، باید به سمت دانش محور نمودن مقصد حرکت نماییم و اولین اقدام که باید انجام بدهیم اصلاح شبکه توزیع آب و برق است .

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر یکی از فقیرترین استان های کشور از نظر میزان بارندگی و منابع آب است و حدود 90 درصد از اب استان از خارج از استان تامین می شود.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه آب و برق یک کالای استراتژیک در جهان می باشدتصریح کرد: بخش عظیمی از آن دچار پرتی های سیستم توزیع می شود ما باید به سمت دانش محور کردن سیستم توزیع و سیستم‌های نوین برویم.

امام جمعه بوشهر با تقدیر از اقدامات صنعت آب استان بوشهر گفت: ساخت سدها اقدام ارزشمندی است و می بایست با احیای سازه های آبخیزداری و آبخوان داری، سفره های آب زیرزمینی را احیا کنیم.

وی ادامه داد: باید به سمت تولید دانش بنیان در عرصه کشاورزی با حفظ منابع آب و خاک در این عرصه و تامین آن که ایجاد صنایع تبدیلی و مدیریت بازار ملی و فراملی است برویم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: استفاده از آب و برق به عنوان یک کالای شخصی اشتباه است و باید فرهنگ استفاده از این عناصر به عنوان یک کالای استراتژیک ملی را توسعه دهیم.

وی در پایان، ضمن تقدیر از اقدمات انجام شده در حوزه آب و برق استان بوشهر، خواستار برگزاری سمینارهای هم اندیشی با نخبگان این حوزه به منظور دستیابی به راهکارهای دانش بنیان تولید و مصرف آب و انرژی شد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز در این دیدار اظهار کرد: میانگین بارندگی در استان بوشهر 255 میلیمتر است که در سال آبی گذشته شاهد کاهش 17 درصدی این آمار بودیم.

وی افزود: این امر موجب کاهش آورد رودخانه و عدم تغذیه منابع آب زیرزمینی استان شده و نخستین تاثیر خود را بر کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در استان بوشهر می گذارد.

علی محمدی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، تغذیه نشدن آب های زیرزمینی باعث شده تا همه ی دشت های استان بوشهر در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گیرند و امکان توسعه کشت در آن ها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: به منظور بهره برداری حداکثری از رواناب های موجود، این شرکت اقدام به اجرای چندین طرح توسعه منابع آب در قالب سند جامع آب استان بوشهر نموده است.

محمدی اظهار کرد: در حال حاضر 3 سد با حجم مخزن بیش از 700 میلیون مترمکعب در حال بهره برداری است که میزان ذخیره این سه سد قریب به 350 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: 6 سد دیگر نیز با حجم مخزن تجمعی 650 میلیون مترمکعب در نقاط مختلف استان بوشهر در حال ساخت می باشد.

علی محمدی ابراز امیدواری کرد: از 6 سد مذکور، 3 سد تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری و آبگیری خواهد رسید و کارگاه 3 سد دیگر نیز با سرعت بالا و کیفیت استاندارد در حال اجرای پروژه ها می باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با معرفی دیگر طرح های توسعه منابع آب استان بوشهر گفت: با تکمیل این پروژه ها، در سه سال آینده در زمینه تامین آب از حوزه های داخلی استان به شرایط نسبتاً مطلوبی خواهیم رسید.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت های مالی، راه های مختلفی را برای جذب اعتبار پیش بینی کرده ایم و تنها استان در کشور هستیم که دو سد با فاینانس خارجی و یک سد با فاینانس داخلی احداث می کنیم.

محمدی با اشاره به نقش مهم تغییر فرهنگ مصرف منابع آب و انرژی اظهار کرد: بخشی از اقدامات ما ناظر بر بهبود فرهنگ مصرف آب و انرژی است و توجه به تغییر الگوی مصرف همواره در دیدارهای ما با ائمه جماعات و جمعه، بهره برداران و مردم مورد تاکید بوده است.

کد خبر: 827
  تاریخ خبر : 10 فروردین 1401
 روابط
 761