برگزاری جشنواره سـواد آبی همزمان با روز ملی خلیج فارس

جشنواره و نمایشگاه دانش آموزی سواد آبی استان بوشهر همزمان با روز ملی خلیج فارس و گرامیداشت مقام معلم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر جشنواره و نمایشگاه سواد آبی با حضور دانش آموزان و معلمان متوسطه اول و دوم و با همکاری مشترک اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه ای بوشهر به میزبانی دبیرستان دخترانه متوسطه اول حوا واقع در شهر بوشهر برگزار شد. در این برنامه مجموعه ای از آثار و فعالیت های برگزیده دانش آموزان در اجرای طرح سواد آبی از مدارس مختلف گردآوری و به نمایش درآمد.

در این جشنواره مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگویی با دانش آموزان و معلمان عنوان کرد: وزارت نیرو به عنوان متولی تامین و توزیع آب در کشور طی دهه های اخیر علاوه بر جنبه های سازه ای مدیریت منابع آب توجه ویژه ای به جنبه های غیرسازه ای و اجتماعی مدیریت منابع آب مبذول داشته است.

علی محمدی با تاکید بر مشارکت نهادهای مدنی در حفاظت از منابع آب عنوان کرد: بخش قابل توجهی از طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب وابسته به زیرساخت های اجتماعی و بسترهای فرهنگی مدیریت آب است. از اینرو بیش از یک دهه از تعریف و اجرای طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب (داناب) سپری می شود که ابتدا به صورت فوق برنامه در مقطع متوسطه اول پیاده سازی شده سپس و طی سال های اخیر در مقطع متوسطه دوم با محوریت کتاب انسان و محیط زیست نیز به اجرا در آمده است. اکنون این طرح با عنوان گسترش سواد آبی شناخته می شود که با توجه به همکاری خوب مابین شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، به صورت مستمر در این استان به اجرا در آمده است.

محمدی با اشاره به چالش های روز مدیریت آب در کشور و استان خاطرنشان ساخت: در این طرح دانش آموزان و معلمان عزیز بوشهری با مفاهیم پایه مدیریت منابع آب از جمله چرخه آب، نحوه شکل گیری منابع آب سطحی و زیرزمینی، چاه، چشمه، قنات، سازه های آبی، بازچرخانی، تصفیه فاضلاب، آب مجازی و ... آشنا شده و با انتقال این مفاهیم به سایر اقشار جامعه به ارتقای سواد آبی کمک می نمایند. به ویژه در سال جاری موضوع خشکسالی و کم آبی بیش از پیش اهمیت یافته است.

محمدی با اشاره به وابستگی آب شرب استان بوشهر به استان های همسایه اظهار داشت: در استانی زندگی می کنیم که 90 درصد آب استان از خارج آن تامین می شود. اغلب بوشهری ها مشکلات کمبود آب شرب را در خانه ها لمس می کنیم. سرانه مصرف آب در استان ما حدود دو برابر میانگین کشور است. بخشی از این اختلاف به شرایط آب و هوایی و بخشی از آن نیز به تاسیساتی که در منازل استفاده می شود مربوط می شود.

وی هشدار داد: مقدار میانگین سرانه مصرف آب در کشور نیز نسبت به جهان بیشتر است. این عدد در جهان حدود 100 تا 150 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر، در کشور 200 تا 250 به ازای هر نفر و در استان ما بالای 500 هست و در بعضی از شهرها به 700 نیز می رسد.

محمدی با اشاره به سهم 90 درصدی بخش کشاورزی از منابع آب استان ابراز نگرانی کرد: میانگین بهره وری و راندمان مصرف آب در کشاورزی کشور و استان در سطح قابل قبولی قرار ندارد. تمام قطب های کشاورزی استان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار گرفته است. توجه به کاهش برداشت از منابع آب و افزایش بهره وری از طریق توسعه کشت های گلخانه ای، کشت های گیاهان کم آب طلب و همچنین توسعه فناوری های نوین باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن قدردانی از زحمات دانش آموزان و معلمان مقطع متوسطه استان بوشهر افزود: فعالیت های معلمان و دانش آموزان عزیز که امروز در نمایشگاه سواد آبی به نمایش درآمده است بیانگر این دغدغه مندی در جامعه دانش آموزان و معلمان استان بوشهر است که علیرغم بازه زمانی بسیار کوتاه از حضوری شدن مدارس پس از تعطیلات نوروز تاکنون، در فرصتی بسیار اندک تلاش کرده اند تا با تولید آثار هنری و ادبی، آموزه های نجات آب را به سایرین منتقل نمایند.

در بخش دیگری از این جشنواره معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفتگو با مهمانان جشنواره عنوان کرد: در کتاب های درسی ما به مسئله مهارت های رزمی و نظامی تحت عنوان آمادگی دفاعی پرداخته شده است اما توجه کافی به پیشگیری از وقوع بحران هایی همچون خشکسالی، کم آبی، ترسالی و سیلاب، زمین لرزه و امثال آن نشده است. دانش آموزان باید آمادگی لازم برای مواجهه و سازگاری با این شرایط را داشته باشند. این خود از مصادیق پدافند غیرعامل است.

علی اکبر بازیار در ادامه افزود: با توجه به همین کمبود، طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) با همکاری مشترک اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه ای تعریف شده و به اجرا در آمده است. این برنامه به صورت نظام یافته و در قالب یک تفاهم نامه همکاری مابین دو سازمان در دستور کار قرار می گیرد.

بازیار خاطرنشان ساخت: امیدوارم در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده به سمتی برویم که با تولید علم هم در زمینه کشاورزی و هم صنعت و لوازم و امکاناتی که مصرف آب را کاهش می دهد نجات آب را محقق کنیم. این ظرفیت در جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی در متوسطه اول و دوم نیز فراهم شده که دانش آموزان به سمت ساخت وسایل و تجهیزات کاهش مصرف آب بروند. بنابراین نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان ما پیشینه خوبی از این فعالیت علمی داریم که کمک می کند دانش آموزان در این راه گام بردارند و این فعالیت های صرفا محدود به مطالعه نباشد بلکه به سمت تحقیق و پژوهش بروند.

وی یادآور شد: ما علاوه بر اینکه دانش آموزانی در رشته های کارودانش و فنی و حرفه ای داریم در متوسطه اول نیز بحث ایران مهارت را داریم که به تقویت مهارت آموزی و کارآفرینی کمک شایانی می نماید.

بازیار در پایان ضمن قدردانی از تلاش های دانش آموزان و معلمان عنوان کرد: انشالله دانش آموزان خودشان را آماده کنند تا به یک کارآفرین تبدیل شوند. از همکاران اداره آموزش و پرورش و همچنین شرکت آب منطقه ای در خصوص تخصیص اعتبار به منظور تجلیل از دانش آموزان برای اجرای طرح ها تقدیر و تشکر می نمایم. باید روی این قضیه حساس شویم و در شبکه های اجتماعی، صدا و سیما و حتی کتاب ها به مساله آب پرداخته شود. این مساله را مسئولین و خصوصا مردم باید جدی بگیرند و به آن اهتمام بورزند.

 

کد خبر: 831
  تاریخ خبر : 11 اردیبهشت 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 11 تیر 1401
 روابط
 827