ساخت بزرگترین سد هسته آسفالتی کشور در استان بوشهر

سد دالکی به عنوان بزرگترین سد هسته آسفالتی کشور با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در استان بوشهر در حال ساخت است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگو با صدا و سیما مرکز بوشهر اظهار کرد: این سد مخزنی، بر روی رودخانه دالکی با سطح حوضه آبریز بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر دالکی از توابع شهرستان دشتستان در حال ساخت است.

جمشید تویل با اشاره به ویژگی های این طرح، افزود: از نظر فنی و اجرایی، نخستین بار است سدی با این ابعاد به صورت هسته آسفالتی درکشور ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم خاکریز این سد افزون بر ۶ میلیون مترمکعب است و  حجم خاک برداری طرح در سرریز و ساختگاه بدنه اصلی نیز به همین میزان خواهد بود.

تویل ادامه داد: در حال حاضر فرازبند سد تکمیل شده و ساخت بدنه سد در حال انجام است و امید داریم تا سه سال آینده با تزریق اعتبارات مورد نیاز، بدنه سد را تکمیل کنیم.

وی افزود: سد دالکی علاوه بر کنترل سیلاب ها، آبی پایدار در اختیار بیش از 2 میلیون اصله نخل در ۱۳ هزار هکتار از اراضی پایین دست قرار خواهد داد و نقش مهمی در تامین حقابه های محیط زیست خواهد داشت.

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: پیش بینی شده در اوج فعالیت ساخت سد دالکی، افزون بر هزار و  ۲۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

تویل گفت: با بهره برداری از این سد، اشتغال در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت و فعالیت های جنبی از جمله گردشگری نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر: 855
  تاریخ خبر : 3 مرداد 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 3 مرداد 1401
 روابط
 790