آمادگی سازه های آبی استان بوشهر در مواجهه با سیلاب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: سد های در حال بهره برداری استان بوشهر از ظرفیت مناسبی به منظور کنترل سیلاب های احتمالی برخودارند اما همچنان احتما وقوع سیلاب های بین حوضه ای وجود دارد.

علی محمدی گفت: سد های کوچک، متوسط و بزرگ در دست بهره برداری و در حال ساخت در مناطق مختلف استان وجود دارد امکان ذخیره سازی حجم قابل توجهی از سیلاب احتمالی سامانه بارشی مونسون را در استان بوشهر فراهم می آورند.

وی افزود: سد خائیز در شهرستان تنگستان ۶ میلیون مترمکعب، سدهای قیزقلعه و سنا در شهرستان دشتی ۲.۵ میلیون مترمکعب و سد اخند شهرستان عسلویه ۱.۵ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی سیلاب دارند.

محمدی ادامه داد: چندین طرح در حال ساخت این شرکت از جمله سدهای دالکی و دشت پلنگ، باعث کنترل، هدایت ایمن و کاهش دبی پیک سیلاب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به سد رییسعلی دلواری در شهرستان دشتستان گفت: سد رییسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان بوشهر بر روی رودخانه شاپور قرار دارد و تقریباً ظرفیت آبگیری معادل ۴۰۰ میلیون مترمکعب را دارد.

وی خاطرنشان کرد: امکان بروز مخاطرات در حوضه آبریز مند بیشتر است که با توجه به تاسیسات سازه ای و سدهایی که در بالادست استان فارس ایجاد شده، ظرفیت ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در حوضه مند وجود دارد.

محمدی تصریح کرد: بخش عمده مخاطرات سیلاب ها، رواناب‌های میان حوضه ای و پائین دست سدها است که با توجه شدت بارش در این سامانه، وقوع سیلاب های میان حوضه ای دور از ذهن نیست.

وی یادآور شد: متصدیان ایستگاه های هواشناسی و هیدرومتری و همچنین گروه های گشت و بازرسی این شرکت برای پایش و کنترل سیلاب در رودخانه های اصلی استان فعال می باشند و آخرین اطلاعات و شرایط سیلاب به صورت مستمر توسط این شرکت رصد می گردد و در صورت نیاز به انجام اقدامات به اطلاع مقامات مربوطه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: از هم استانی ها به ویژه ساکنین مناطق مجاور رودخانه ها، آبراهه ها، مسیل ها و کلیه سازه های آبی تقاضا داریم به هشدارهای سیلاب توجه نمایند و در زمان وقوع سیلاب به هیچ وجه در محدوده اراضی مذکور تردد ننمایند.

کد خبر: 856
  تاریخ خبر : 5 مرداد 1401
 روابط
 694