در بازدید خبرنگاران از سد باغان مطرح شد:

سد باغان ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: پیشرفت بدنه سد باغان هم اکنون ۹۰ درصد و کل طرح سد باغان ۸۷ درصد برآورد می‌شود.

حسین فیروزه روز جمعه در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد باغان اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ روش‌های تامین مالی مختلفی برای طرح‌های کل کشور از جمله وزارت نیرو مطرح و ۳۰ الی۴۰ طرح اولویت‌دار مشخص شد که در نهایت از این شمار، پنج طرح انتخاب و از این مجموع ۲سد دشت پلنگ و باغان در استان بوشهر به مرحله فاینانس خارجی رسید. میزان اعتبار این سد با نرخ تبدیل روز، ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: سد باغان از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر وحجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز و در زمان حاضر سیستم انحراف آب این سد شامل فرازبند، گالری انحراف آب و دایک جانبی به ارتفاع ۳۰ متر تکمیل شده ‌است و بدنه اصلی سد در حال ساخت است. سیستم انحراف سد باغان به عنوان پیش نیاز احداث بدنه اصلی در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید.    

کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر تصریح کرد: سیستم انحراف این سد شامل یک فرازبند به ارتفاع ۲۶ متر و یک کالورت دو دهنه به طول ۱۱۵ متر است که در سیلاب های سنوات اخیر، عملکرد کنترلی و انحراف آب خود را به خوبی انجام داده است.

فیروزه عنوان کرد: همچنین سازه ی دیگر و بزرگی که جهت کنترل فرار آب در مخزن به دلیل شرایط توپوگرافی ساخته شده، دایک جانبی است که احجام این سازه، خود به اندازه یک سد است.ارتفاع دایک جانبی سد باغان ۳۰ متر و حجم بتن آن ۵۰ هزار مترمکعب است و علاوه بر کنترل آب، بخشی از جاده دسترسی به خط انتقال است و لوله های خط انتقال از روی تاج آن عبور خواهند کرد.

وی بیان کرد: پیشرفت بدنه سد باغان هم اکنون ۹۰ درصد و کل طرح سد باغان (شامل تجهیز کارگاه، جاده دسترسی، سیستم انحراف آب، دایک جانبی، حوضچه آرامش و دیگر تاسیسات و ابنیه فنی) ۸۷ درصد برآورد می‌شود.

کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: سد باغان در شهرستان جم استان بوشهر قرار دارد و آب آن به ۲ شهرستان جم و دشتی می‌رسد به نحوی که آب صنعت در شهرستان جم، آب آشامیدنی بخش ریز و انارستان شهرستان جم و آب بخش کشاورزی شهرستان دشتی را تامین میکند.

به گفته فیروزه، تخصیص سد باغان به میزان ۲.۱ میلیون مترمکعب به بخش شرب، ۶ میلیون مترمکعب صنایع و ۵ میلیون مترمکعب کشاورزی است. 

کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: خط انتقال از سد باغان طول خط انتقال ۲۷ کیلومتر و دارای ابنیه فنی شامل یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی، یک مخزن هزار مترمکعبی و دو ایستگاه پمپاژ می باشد. 

فیروزه گفت: این خط از محل سد باغان آبگیری شده و علاوه بر انتقال آب به صنعت در شهرستان جم آب شرب بخش ریز و انارستان و روستاهای تابعه تا تنگمان و جمال آباد را انتقال خواهد داد.

وی افزود: خط لوله از جنس فلزی و با قطر ۶۰۰ میلیمتر (۱۷.۳ کیلومتر) و ۴۵۰ میلیمتر (۱۰ کیلومتر) است. همچنین دو ایستگاه پمپاژ و هرکدام دارای ۴+۱ پمپ (۴ عملیاتی و ۱ رزرو) می باشد.

کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی خط انتقال سد باغان ۸۲ درصد و با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

کد خبر: 861
  تاریخ خبر : 29 مرداد 1401
 روابط
 610