نهضت سدسازی در استان بوشهر ادامه دارد

استاندار بوشهر در مراسم بهره برداری از ایستگاه پمپاژ حاج مهدی دشتستان اظهار کرد:یکی از مهم ترین و بزرگترین اقدامات استان بوشهر در راستایی تامین آب، ساخت سدهای متعدد و کنترل رواناب ها است.

احمد محمدی زاده گفت: با توجه به خشک بودن مناطق غرب آسیا و مرتبط بودن منابع آب این کشورها با یکدیگر، مسئله ی آب یکی از مهم ترین تهدیدات کشورهای این منطقه است و می تواند موجب بروز جنگ میان آن ها شود.

وی افزود: امروزه دامنه تهدیدات مربوط به آب از میان کشورهای جهان، به میان استان های کشورها و حتی شهرستان ها رسیده است.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: الگوی مصرف ما صحیح نیست و نیاکان ما از روش های بهتری برای بهرمندی از آب استفاده می کردند. روش های مصرف آب شرب و کشاورزی ما اشتباه است و با این روش های مصرف، حتی اگر تمام خلیج فارس را شیرین کنیم بازهم دچار کمبود آب خواهیم بود.

وی بیان کرد: در استانی که کمبود آب دارد، باید از کوچکترین تا بزرگترین راهکارها را به منظور تامین آب استفاده نمود. نمونه این موضوع، احیاء آب انبارهای خانگی است. موضوعی که در استان بوشهر قدمت دارد و از ذخیره آب باران، در زمان های کمبود آب استفاده میشده است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: به موازات این اقدامات باید مصرف خود را نیز بهینه کنیم. دیگر نمی توانیم به روش غرقابی درختان خود را آبیاری کنیم. حتی در صورت فراهم بودن آب نیز، این روش غیر منطقی است و باید آبیاری مزارع را به سوی روش های نوین سوق دهیم.

احمد محمدی زاده گفت: در شهرستان دشتستان پروژه های متعددی در بخش شبانکاره، سعدآباد و آبپخش در همین راستا در حال انجام است.

وی با اشاره به ضرورت مهار رواناب ها در استان بوشهر گفت: یکی از مهم ترین و بزرگترین اقدامات در مسیر تامین آب، پروژه های سد سازی است. سالانه حجم عظیمی از آب از جلگه بوشهر عبور کرده و به دریا می ریزد.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: در استانی که دچار مشکل کمبود آب است باید به طور جد به موضوع سد سازی توجه شود. سد دالکی یکی از تاثیرگذارترین سدها در شهرستان دشتستان است و به طور جد پیگیر روند اجرای آن هستیم.

وی افزود: علاوه بر سدهای در حال ساخت استان بوشهر، عملیات اجرایی سدهای جدیدی از جمله سدهای دهرود، عنبری، رودشور، گپ و رجدون، دره امیری دیلم نیز باید آغاز شود به کمک مهار رواناب های استان بوشهر بیایند.

این گزارش می افزاید: ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در بخش سعدآباد شهرستان دشتستان قرار دارد و موجب اصلاح و بهبود 2400 هکتار از اراضی نخیلات این شهرستان خواهد شد.

 

کد خبر: 865
  تاریخ خبر : 2 شهریور 1401
 روابط
 590