در بازدید رییس قوه مقننه از سد دالکی دشتستان مطرح شد:

سد دالکی ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در بازدید محمدباقر قالیباف-ریاست- و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سد دالکی، این پروژه را یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی استان بوشهر نامید.

علی محمدی در این بازدید اظهار کرد: نخلداری پیشه دیرینه و منبع تامین درآمد بخش عمده‌ای از مردم دشتستان است و تامین آب، پیش نیاز حفظ معیشت جامعه کشاورزی محسوب می‌شود.

وی افزود: تامین آب بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تامین می‌کند و بر خلاف دیگر پروژه‌ها، این شبکه‌ها هم اکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند و تکمیل سد و بهره‌مندی کشاورزان از آب این سد همزمان خواهد بود‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به مشخصات فنی سد دالکی گفت: این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته‌ی آسفالتی است و با ارتفاع ۱۰۵ متر، از جمله بزرگترین سدهای هسته آسفالتی ایران است.

وی افزود: سیستم انحراف این سد شامل یک فرازبند با ارتفاع ۵۶ متر و دو تونل با مجموع طول ۱۵۰۰ متر تکمیل است و هم اکنون ساخت بدنه این سد در دستورکار قرار دارد.

محمدی خاطر نشان کرد: برای احداث این فرازبند بیش از ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث این سد، هزار و ششصد میلیارد تومان است و تامین این منابع مالی، نیازمند حمایت همه‌جانبه مدیران محترم قوای مجریه و مقننه است.

استاندار بوشهر نیز در این بازدید اظهار کرد: سد دالکی با کنترل حجم زیادی از رواناب‌ها، ذخیره‌ای استراتژیک برای استان بوشهر خواهد بود.

احمد محمدی زاده افزود: تامین ۸۵ هزار مترمکعب از آب شرب دشتستان، از خارج استان بوشهر انجام می شود و تکمیل سد دالکی، ذخیره‌ای پایدار برای شرایط بحرانی را فراهم میکند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی نیز بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم شهرستان دشتستان به طور مستقیم از منابع آب این سد ارتزاق خواهند نمود و نخلداری و مشاغل پیرامون آن رونق دو چندانی خواهد گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید ضمن تقدیر از عوامل اجرایی طرح اظهار کرد: با توجه به اهمیت این طرح، نهایت تلاش را برای تامین مالی این پروژه از منابع مختلف را پیگیری می‌کنیم.

کد خبر: 869
  تاریخ خبر : 10 شهریور 1401
 روابط
 599