سومین طرح از مجموعه کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان در آستانه تکمیل است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی بند محور 10 شبانکاره به عنوان سومین پروژه از طرح های کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان خبر داد.

جمشید تویل در بازدید از این پروژه اظهار کرد: ساخت بند محور 10 شبانکاره با هدف کنترل سیلاب ها و کاهش خسارات به اراضی کشاورزی، ساختمان های مسکونی، تاسیسات زیربنایی و شبکه های آبیاری در سال 1398 آغاز شد.

وی افزود: حجم کنترل سیلاب این بند بالغ بر 300 هزار مترمکعب بوده و پیک سیلاب را به صورت کنترل شده و از طریق لوله های تعبیه شده در بدنه تخلیه می کند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: این بند از نوع بتنی غلتکی و حجم عملیات بتنی آن 9 هزار و 500 مترمکعب است که شامل بدنه، حوضچه آرامش و سرریز می باشد.

تویل اعتبار این پروژه را 120 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه هم اکنون 95 درصد است و بر اساس برنامه ریزی، در پایان مهرماه و پیش از شروع بارندگی های پاییزه، امکان کنترل سیلاب ها را خواهد داشت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به سیمای طرح جامع کنترل سیلاب در مسیل های شبانکاره اظهار کرد: ویژگی های زمین شناسی و اقلیمی جنوب رشته کوه زاگرس، بخش شبانکاره را به منطقه ای مستعد سیلاب تبدیل کرده و به همین منظور مطالعات جامع کنترل سیلاب در این منطقه انجام شده است.

وی افزود: نتایج مطالعات فوق بیانگر ضرورت ساخت 18 سازه کنترلی و ذخیره ای در منطقه است و بر اساس اولویت بندی انجام شده 3 سد تاخیری در محورهای 10، 12 و 14 به عنوان اولین سازه های این طرح به مرحله اجرا در آمدند.

تویل اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش های بی وقفه تیم های اجرایی پروژه ها، بند محور 12 در سال 1398و بند محور 14 در سال 1399 به بهره برداری رسید و بند محور 10 نیز در آخرین مراحل ساخت به سر می برد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: سد عنبری، سد ذکریایی و سد لایپه نیز از جمله سدهای مخزنی پیش بینی شده در این طرح جامع می باشند که در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن ها نیز به سرعت آغاز خواهد شد.

 

کد خبر: 870
  تاریخ خبر : 16 شهریور 1401
 روابط
 646