مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر:

عوامل ایجاد سیلاب در استان بوشهر باید برطرف شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: با توجه به مدل بارش‌های این استان که بیشتر به صورت همرفتی و رگباری است برطرف کردن عومل ایجاد سیلاب در منطقه از جمله ضرورت‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون ساخت و سازهای در بستر رودخانه ها، پخش نخاله‌ها، ازدحام در کنار رودخانه‌ها، احداث زیرگذرهای غیر اصولی در بستر رودخانه‌ها، تبدیل مسیل‌‎ها و آبراه‌های فصلی کوچک به کوچه بدون پیش بینی دفع آب‌های سطحی، برداشت‌های غیراصولی شن و ماسه و دخل و تصرف در بستر آبراه‌ها  از جمله عوامل وقوع سیلاب در استان بوشهر است.

وی در باره انجام اقدامات شاخص سازه ای و غیر سازه ای برای مدیریت سیلاب در استان بوشهر اظهار کرد: در زمان حاضر سد رئیسعلی دلواری با حجم ۶۹۵ میلیون مترمکعب فعال و سدهای دشت پلنگ، باهوش، باغان، خائیز و دالکی نیز در دست ساخت هستند که اگر چه تاکنون بهره برداری نشده اند اما نقشی مهم در کنترل سیلاب‌های سال گذشته بویژه سامانه مونسون داشته اند.

محمدی ادامه داد: سدهای استان بوشهر (در حال بهره برداری و در دست ساخت)  سال گذشته یکهزار و ۱۷۴ میلیون مترمکعب سیلاب را به صورت کنترل شده عبور و سدهای کوچک در دست احداث نیز ۱۰ میلیون مترمکعب کنترل سیلاب انجام دادند که در صورت تکمیل این رقم به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

وی با اشاره به احداث یکسری سدهایی در مسیر رودخانه‌های استان بوشهر که باید تکمیل شوند گفت: در زمان حاضر تامین آب آشامیدنی و کشاورزی این استان از طریق سدهای کوثر و رئیسعلی دلواری انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: سد رئیسعلی دلواری با ظرفیت ۶۹۵ میلیون مترمکعب بیشتر کارکرد کشاورزی دارد که در زمان حاضر ۴۵ درصد این ظرفیت معادل ۳۱۲ میلیون مترمکعب پُر است.

وی در باره اقدامات غیر سازه‌ای شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر از یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر رودخانه اصلی این استان نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر و در مناطق شهری از ۸۵۰ کیلومتر ۵۰۰ کیلومتر آن نشانه گذاری و حد حریم بستر مشخص شده است.

محمدی یادآور شد: همچنین در زمینه انجام مطالعات مدیریت سیلاب نیز تاکنون مطالعات ۲ شهرستان تکمیل شده است و مابقی شهرستان ها نیز باید هر چه سریعتر اقدام کنند.

کد خبر: 878
  تاریخ خبر : 23 مهر 1401
 روابط
 377