نیاز آبی شبکه آبیاری اهرم با دو سد خاییز و باهوش رفع می شود

در نشست بررسی وضعیت منابع آب شهرستان تنگستان، مهم ترین طرح های توسعه و بهره برداری از منابع آب این شهرستان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این نشست فرماندار تنگستان اظهار کرد: تامین آب یکی از مسائل اولویت دار در مسیر توسعه شهرستان تنگستان است.

احمد لطفی گفت: کشاورزان شهرستان تنگستان درخواست های متعددی برای برقی کردن چاه های خود داشته اند و بنا بر بررسی های انجام شده، امکان ساماندهی چاه های فرم 1 بر اساس ظرفیت های قانونی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بازشماری نخیلات نیز یکی دیگر از دغدغه های کشاورزان است و حتی این خواسته مردم در خطبه های نمازجمعه نیز مطرح شده است.

لطفی تصریح کرد: با انجام بازشماری نخیلات، توزیع آب به صورت هدفمند و عادلانه خواهد بود و در بهره وری بیشتری خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های قانونی موجود در مسیر ساماندهی چاه های فرم 1 اظهار کرد: در تنگستان 409 حلقه چاه فرم یک وجود دارد که به منظور صدور پروانه بهره برداری آنها دو پیش نیاز قانونی وجود دارد.

علی محمدی عنوان کرد: گام نخست، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری فعلی است که تا کنون با پیشرفت 90 درصد انجام شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده به اتمام برسد.

وی افزود: دومین گام نیز پر کردن چاه های غیرمجاز است که این امر نیازمند حمایت نهادهای قضایی، انتظامی و فرماندار شهرستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: پیشرفت کلی موارد مذکور بیش از 90 درصد است و با تکمیل آن ها و تایید اصلاحات انجام شده توسط شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر، امکان صدور پیش پروانه برای چاه های فرم 1 این دشت میسر خواهد شد.

محمدی با اشاره به تسهیل امور اداری فوق در قالب دولت الکترونیک گفت: کلیه زیرساخت ها به منظور ارائه الکترونیکی خدمات و ثبت مدارک از طریق دفاتر پیشخوان دولت فراهم شده است و به مراجعه حضوری بهره برداران نیازی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در خصوص بازشماری نخیلات شبکه آبیاری اهرم اظهار کرد: عملیات صحرایی و نقشه برداری پهپادی شمارش نخیلات در ماه جاری به اتمام می رسد و گزارش نهایی آن نیز در کوتاه ترین زمان ممکن تدوین خواهد شد.

وی با اشاره به دو طرح بزرگ توسعه منابع آب در شهرستان تنگستان گفت: عملیات آبگیری سد خاییز در سال گذشته انجام شده است و این طرح رو به اتمام و در آستانه بهره برداری است. همچنین عملیات اجرایی سد باهوش نیز آغاز شده و با تزریق اعتبارات به این پروژه و تکمیل آن، نیاز آبی شبکه آبیاری اهرم مرتفع خواهد شد.

علی محمدی افزود: ساماندهی کانال های آبیاری و خط انتقال شبکه آبیاری اهرم، دیگر پروژه مهم در این شهرستان است که مطالعات آن به اتمام رسیده و با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور، این پروژه نیز در 3 فاز به اجرا خواهد رسید.

کد خبر: 881
  تاریخ خبر : 4 آبان 1401
 روابط
 442