کاهش ۳۹ درصدی آورد رودخانه‌های استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ شاهد کاهش آورد ۳۹ درصدی رودخانه‌های استان بوشهر بودیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زمانی که توازن میان منابع و مصارف به هم بخورد، ما دچار یک تنش در بخش آب می‌شویم و دنباله دار شدن تنش منجر به بروز بحران آب می‌شود.

وی اضافه کرد: استان بوشهر با میانگین سالانه بارندگی ۲۵۳ میلیمتر یکی از استان‌های کم بارش کشور است. حالا تصور کنید که در این استان کم بارش، در بیش از ۵۰ درصد از سال‌ها حتی همان ۲۵۳ میلیمتر هم نباریده است. برای مثال در ۱۵ سال اخیر، در ۱۰ سال ما بارندگی کمتر از میانگین داشتیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، موضوع قابل توجه دیگر، توزیع زمانی بارش‌ها است. در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) تنها در دی بارندگی بالای ۱۵ میلیمتر داشته‌ایم. در ۷ ماه از سال این رقم صفر مطلق یا نزدیک به صفر بوده است؛ این نظام نامنظم زمانی بارندگی، خود یکی از عوامل تشدید خشکسالی در استان بوشهر است.

محمدی تصریح کرد: در واقع معنی ساده خشکسالی یعنی در یک بازه زمانی مشخص، بارندگی کمتر از میانگین درازمدت ببارد. پس در درجه اول باید بپذیریم که استان بوشهر در یک اقلیم خشک که با خشکسالی نیز مواجه شده قرار دارد.

وی ادامه داد: این کاهش بارندگی‌ها در دو نقطه اولین تاثیر گذاری خود را نشان می‌دهد. نقطه اول منابع آب سطحی است که در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ما شاهد کاهش آورد ۳۹ درصدی رودخانه‌های استان بوشهر بودیم؛ کاهش آورد رودخانه‌ها منجر به کاهش آب در دسترس کشاورزی، ناممکن بودن ذخیره سازی سدها، تغذیه نشدن منابع آب زیرزمینی خواهد شد.

افت یک متری سطح ایستابی دشت‌های استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: نقطه دوم اثر کمبود بارش، منابع آب زیرزمینی است. در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین شاهد افت یک متری سطح ایستابی دشت‌های استان بودیم. 

محمدی با بیان اینکه تراز آب زیرزمینی به‌طور تقریبی در تمام آبخوان‌های استان دچار کاهش شده است، گفت: این کاهش تراز از کمتر از ۱۰۰ سانتی متر تا بیش از ۲۰۰۰ سانتی متر در طول دوره آماری بلند مدت متفاوت است. در این میان وضعیت آبخوان‌های طلحه- فاریاب و دهرود– تنگ ارم (با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر) و آبخوان بوشکان (با افت بیش از ۲۲ متر) نسبت به سایر آبخوان‌ها بحرانی‌تر است. همچنین از نظر حجم نیز سالانه بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم.

این مقام مسئول گفت: با توجه به وابستگی شدید کشاورزی استان بوشهر به آب‌های زیرزمینی، مسئله افت سطح آب‌های زیرزمینی علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، باعث نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ظرفیت ذخیره آب خاک نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: منابع آبی در استان‌ها با عنوان محدوده مطالعاتی شناخته می‌شوند (و تقسیم بندی آن‌ها بر اساس شرایط هیدروژئولوژیک است نه محدوده سیاسی). در استان بوشهر از ۱۶ محدوده مطالعاتی، ۵ محدوده ممنوعه بحرانی، ۷ محدوده ممنوعه و ۴ محدوده ساحلی و لب شور است.

آبگیری سد رئیسعلی ۱۱ درصد کاهش یافته است

محمدی بیان کرد: آمار امروز سد رئیسعلی دلوار ۲۹۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به پارسال در تاریخ مشابه ۱۱ درصد کمتر است. این آمار حدود ۴۲ درصد از حجم کل مخزن سد رئیسعلی دلواری است؛ با توجه به شروع دور جدید آبیاری شبکه پایاب سد رئیسعلی دلواری، این رقم در روزها و هفته‌های آینده نیز کاهش بزرگی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: دیگر سدهای استان شامل سد تنگ ارم و سد ارغون و سد کوثر استان کهگیلویه و بویراحمد که کاربری شرب دارند الحمدلله در شرایط مطلوبی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: راهکارهای عبور از شرایط حساس منابع آب در چند مسیر طراحی شده است. حوزه اول، تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب استان که شامل سدهای بزرگ و کوچک استان مثل سد دالکی، سد باغان، سد دشت پلنگ، سد خاییز، سد باهوش، سد اخند و دیگر سدهای استان است. همچنین طرح‌های ارتقا راندمان آبیاری در شبکه‌های آبیاری و زهکشی دیگر اقدامات سازه‌ای استان است.

محمدی اظهار کرد: حوزه دوم، افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی است. این موضوع با برنامه‌های همچون طرح احیا و تعادل بخشی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری، پر کردن چاه‌های غیرمجاز از سوی آب منطقه‌ای در حال پیگیری است. همچنین برنامه اصلاح الگوی کشت نیز اخیرا مصوب شده و با اجرایی شدن آن از سوی سازمان جهاد کشاورزی، بسیاری از بدمصرفی‌ها در بخش کشاورزی اصلاح خواهد شد.

کد خبر: 883
  تاریخ خبر : 10 آبان 1401
 روابط
 373