کدام یک از دشت‌های آبی بوشهر در معرض خطر بیشتری هستند؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: وضعیت آبخوان­‌های طلحه- فاریاب و دهرود– تنگ ارم (با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر) و آبخوان بوشکان (با افت بیش از ۲۲ متر) نسبت به سایر آبخوان­‌ها بحرانی‌­تر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمار ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی این شرکت، نشان دهنده افزایش ۲۸ میلیمتری بارندگی مهر و آبان سال جاری نسبت به پارسال است.

وی افزود: اگرچه پیش بینی بارندگی ماه‌های پیش رو با ضریب خطای بالایی همراه است، اما امیدواریم با ادامه دار بودن بارندگی ها، قدری از فشار بر منابع آب سطحی و زیرزمینی استان کاسته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال آبی گذشته تنها ۲۱۲ میلیمتر بارندگی داشتیم و این اندک میزان، از میانگین بلند مدت استان نیز ۱۶ درصد کمتر بوده است.

محمدی تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که در ۱۱ سال از دوره زمانی ۱۵ سال اخیر، بارندگی‌ها حتی از میانگین بارش ۲۵۳ میلیمتری استان بوشهر نیز کمتر بوده است و به نوعی درگیر یک خشکسالی درازمدت هستیم.

وی اضافه کرد: این خشکسالی‌ها باعث زنجیره‌ای از پیامدها از جمله کاهش کمی و کیفی منابع آب، خشکسالی کشاورزی، اشتغال منفی و بیکاری و حتی در صورت شدت، باعث منازعات اجتماعی خواهد بود.

نظام نامنظم بارندگی از مهم‌ترین اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، نظام نامنظم بارندگی را یکی از مهم‌ترین اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب استان نامید و گفت: در سال آبی گذشته در یک دوره ۱۲۰ روزه هیچ گونه بارندگی در استان نداشتیم و اگر سامانه مونسون روی نمی‌داد، این بی‌بارانی به بیش از ۲۱۰ روز می‌رسید.

محمدی عنوان کرد: کاهش بارندگی‌ها از یک سو و افزایش تقاضا به منظور برداشت از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر باعث آن شده تا همه دشت‌های استان با بیلان منفی روبه‌رو شوند.

وی افزود: این کاهش تراز از کمتر از ۱۰۰ سانتی متر تا بیش از ۲۰۰۰ سانتی متر در طول دوره آماری متفاوت است. در این میان وضعیت آبخوان­‌های طلحه- فاریاب و دهرود– تنگ ارم (با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر) و آبخوان بوشکان (با افت بیش از ۲۲ متر) نسبت به سایر آبخوان­‌ها بحرانی‌­تر است.

محمدی خاطرنشان کرد: این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، موجبات نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ظرفیت ذخیره آب خاک نیز می‌شود؛ لذا اجرای طرح‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و آبخوانداری و استفاده حداکثری از سیلاب‌های نابه‌هنگام و فصلی و مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی و ارتقای راندمان و بهره وری آب دربخش کشاورزی را ضروری می‌کند.

۲۵ میلیون متر مکعب کسری، مخزن سالانه منابع زیر زمینی بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: حجم کسری مخزن سالانه منابع زیر زمینی دشت‌های آبی استان بالغ ۲۵ میلیون متر مکعب و میانگین افت بیش از یک متر است. میزان کسری مخزن ایجاد شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی عنوان کرد: مسئله آب، مسئله‌ای میان بخشی است و برای صیانت از آن همه دستگاه‌های متولی باید نقش آفرینی فعال و مستمری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرای قوانین مربوط به الگوی کشت و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی منابع آب در ایران و استان بوشهر است.

محمدی افزود: علاوه بر آن، دستگاه‌های فرهنگی نیز می‌توانند با همراهی در حوزه فرهنگ سازی و آموزش، نقش مهم آب برای رفاه اجتماعی و همچنین پایداری ملی در ادوار مختلف را تبیین کنند.

کد خبر: 889
  تاریخ خبر : 5 آذر 1401
 روابط
 348