بارندگی در استان بوشهر 39 درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: میانگین بارندگی در این استان ۲۵۴ میلی متر است که از اول سال آبی (از اول مهرماه) تاکنون با ثبت ۱۶۸ میلی متر میزان بارش در استان ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر به نقل از ایرنا، علی محمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته در این تاریخ تنها ۱۲۱ میلی متر بارش در این استان به ثبت رسیده بود.

وی افزود: ثبت این میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت نیز۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر تصریح کرد: بیشتر بارش‌های امسال به صورت نفوذی بوده ولی با این وجود تاکنون براساس گزارش ایستگاه‌های هیدرومتری، ۳۵۵ میلیون مترمکعب روان آب در استان به ثبت رسیده که از این میزان، ۲۰۶ میلیون مترمکعب در سدها، بندهای انحرافی، شبکه های آبیاری، حوضچه‌های مصنوعی ذخیره وبخشی نیز به سمت تالاب‌ها هدایت شده است.

وی گفت: حدود ۸۶ میلیون مترمکعب از این میزان روناب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره شده که با این میزان در زمان حاضر۳۳۰ میلیون مترمکعب از حجم این سد پر و مابقی خالی است.

به گفته محمدی همچنین ۱۰۵ میلیون مترمکعب از رواناب حاصل در استان بوشهر در بندهای انحرافی، ۱۵ میلیون مترمکعب هم به وسیله سازه‌های مختلف ذخیره سازی و ۶۰ میلیون مترمکعب نیزبه سمت تالاب‌ها هدایت شده است.

وی ادامه داد: هرچند براساس شرایط بارش‌های ثبت شده و با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی در خصوص زمستان پربارش در استان بوشهر شرایط نرمال است اما انتظار می‌رود ذخیره سازی مناسبی برای تامین نیاز آبی استان انجام شود هر چند نباید اصل صرفه جویی کنار گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر ادامه داد: با وجود بارش‌های مناسب در سال آبی جاری اما هنوز از نظر منابع آب زیرزمینی، استان بوشهر شرایط مناسبی ندارد و مصرف بالا و بهره وری بسیار پایین است.

 

اُفت سالانه یک متر از آب‌های زیرزمینی استان بوشهر

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: بر اثر برداشت‌های بی رویه و خشکسالی‌های پی در پی سطح آب‌های زیرزمینی استان، سالانه یک متر کاهش می‌یابد و حتی در برخی از بخش‌ها و دشت‌های استان این افت به بیش از سه متر نیز می‌رسد که در این مناطق از جمله طلحه، بوشکان و تنگ ارم از توابع شهرستان دشتستان با خطر فرونشست روبرو هستیم.

وی با اشاره به انجام یک سری اقداماتی در قالب جهاد آبخوانداری با هدف تقویت آب‌های زیرزمینی استان بوشهر گفت: همچنین در زمینه حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی تلاش می‌شود از حفر چاه‌های جدید پیشگیری و چاه‌های غیر مجاز نیز پُر شود.

وی یادآور شد: همچنین در جهت مدیریت مصرف، ۶۰ درصد چاه‌های استان بوشهر به کنتور هوشمند مجهز هستند.

محمدی در باره طولانی شدن روند نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب گفت: یکی از دلایل طولانی شدن روند نصب کنتور، تولید نشدن به اندازه کافی کنتورهای استاندارد است و انتظار می‌رود صنعت در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: کل چاه‌های موجود در استان بوشهر ۱۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه است که ۹۰۰ حلقه از این تعداد که بعد از سال ۸۵ حفر شده اند بعنوان چاه‌های غیر مجاز شناخته می‌شوند و براساس قانون سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ حلقه از اینها باید پر و مسلوب المنفعه شوند.

 

آزاد سازی ۲۱۶ هکتار از بستر رودخانه‌ها

محمدی گفت: در راستای پیشگیری از رودخانه خواری در استان بوشهر تاکنون ۲۱۶ هکتار از بستر رودخانه‌های استان آزاد سازی شده است که از این میزان ۵۰ هکتار از حریم بستر رودخانه های استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ تا ۹ ماه سالجاری آزاد سازی شده اند.

وی ادامه داد: تمام نقاطی که در حریم رودخانه تصرف شده اند حکم قضایی وجود دارد که افراد در برخی از آنها کارهای سازه ای، برای برخی‌ها اجازه ساخت و سند صادر شده است.

محمدی بیشترین رودخانه خواری در استان بوشهر را در شهرستان‌های کنگان، گناوه و دشتستان عنوان کرد.

 

آبگیری سدهای استان منوط به تزریق ۲۵۰۰میلیارد تومان اعتبار

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر در زمان حاضر بخشی از پروژه‌های استان از جمله سدهای باغان و دشت پلنگ با ۶۵۰ میلیون یوآن از محل فاینانس خارجی در حال انجام هستند که تامین مالی خارجی این پروژه‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه‌هایی که از منابع بودجه عمومی داخلی در دست اجرا هستند از جمله سدهای دالکی، خائیز، اخند و باهوش برای تکمیل و آبگیری به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی ادامه داد: بخشی از مجموع پروژه‌هایی که در استان تعریف شده در انتهای امسال همزمان با سفر رئیس جمهور آبگیری می‌شوند و مابقی نیز براساس برنامه زمان بندی و با تزریق اعتباری که صورت می‌گیرد در سال‌های ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ به مرحله آبیگری می‌رسند.

محمدی اظهار کرد: میانگین حجم روان آب هایی که در سطح استان ایجاد می‌شود ۲.۷ میلیارد مترمکعب است و با توجه به حجم سدهایی که در استان بوشهر در دست احداث هستند ۱.۵ میلیارد مترمکعب از این روان آب ها ذخیره و بخشی هم برای مسائل زیست محیطی، جریان پایدار رودخانه وتالاب ها هدایت و مابقی که امکان احداث سازه ای وجود ندارد به خلیج فارس جاری می‌شود.

کد خبر: 901
  تاریخ خبر : 19 دی 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 19 دی 1401
 روابط
 493