آبگیری 2 سد در استان بوشهر با دستور رئیس جمهور آغاز شد

سدهای "باغان" و "اخند" در استان بوشهر با مجموع سرمایه گذاری 26 هزار و 800 میلیارد ریال، با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو آبگیری شد.

 صبح امروز و در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، دو سد باغان شهرستان جم و اخند در شهرستان عسلویه پس از ارائه گزارش وزیر نیرو، با دستور "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" به طور رسمی آبگیری شد.

سد باغان به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ تامین آب جنوب استان بوشهر، کنترل سیلاب‌های رودخانه باغان، تامین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و تامین آب کشاورزی شهرستان دشتی را انجام می‌دهد.

این سد از نوع بتنی غلتکی و با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب است که در افق پیش بینی شده طرح، آب شرب پایداری برای بیش از 17 هزار نفر از مردم بخش ریز و انارستان شهرستان جم را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر با تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، به ویژه صنعت نفت و گاز که هم اکنون از طریق آب زیرزمینی انجام می‌شود، آبخوان‌های دشت‌های جم و ریز احیا خواهد شد.

از دیگر اهداف این طرح می‌توان به تامین آب پایدار برای حقابه بران پایین دست سد باغان که در حال حاضر از طریق سیلاب‌های فصلی و قنات‌های رو به خشکی تامین می‌شود، اشاره کرد.

سد اخند نیز یکی دیگر از پروژه‌های آبگیری شده همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان بوشهر است که با اعتبار 700 میلیارد ریال در مجاورت روستای اخند عسلویه احداث شده است.

این سد از نوع بتنی وزنی است و علاوه بر کنترل سیلاب رودخانه اخند، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را نیز بر عهده دارد.

سیلاب‌های فصلی و مخرب رودخانه اخند سالانه باعث بروز خسارات متعددی به تاسیسات زیربنایی و تجهیزات و خطوط انتقال صنایع نفت و گاز در شهرستان عسلویه شده که اکنون با تکمیل بدنه و عملیات آبگیری سد اخند، از بروز این خسارات جلوگیری می‌شود.

سد اخند با حجم بدنه 45 هزار مترمکعب و طول تاج 113 متر قابلیت ذخیره سازی 2 میلیون مترمکعب آب دارد.

کد خبر: 923
  تاریخ خبر : 12 اسفند 1401
 روابط
 155