تصمیم جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور

وزیر نیرو از برنامه جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور خبر داد و گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.

"علی‌اکبر محرابیان" صبح امروز جمعه در آیین افتتاحیه طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق در استان بوشهر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه دو رویکرد برای مدیریت آب در وزارت نیرو پیش‌بینی و لحاظ شده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های صنعت آب در بخش‌های مختلف و در حوضه‌های آبریز کشور، اعم از ساخت سیل بندها و سدها، ایجاد خطوط انتقال، کانال‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، شبکه‌های آبرسانی و شبکه‌های توزیع و همچنین متنوع‌سازی مسائل آبی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار گرفته است.

وزیر نیرو مهار و مدیریت آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی را از جمله برنامه‌های دولت از گذشته تاکنون عنوان کرد و افزود: امروز به مرور زمان و با رشد اقتصاد و افزایش میزان مصرف آب در کنار افزایش میزان تقاضای منابع آبی، سالانه شاهد تحلیل این منابع هستیم، بر این اساس استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله بهره‌مندی از آب دریا جزو برنامه‌های وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند، اضافه کرد: بر این اساس استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی در جهان به یکی از روش‌های تامین منابع آبی مرسوم است. امروز بسیاری از کشورهای جهان از این منابع بهره‌برداری قابل ملاحظه‌ای می‌کنند.

محرابیان با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مناسب به منظور بهره‌مندی از اینگونه منابع در کشور اظهار کرد: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.

محرابیان همچنین با اشاره به آبگیری سدهای باغان و اخند، افزود: ‌در سفر قبلی رئیس جمهور پروژه آبگیری سد باغان ۵۰ درصد بود که با تامین مالی فاینانس چین امروز در حداقل زمان آبگیری می‌شود. این سد تخصیص شرب، صنعت و کشاورزی منطقه را دارد. همچنین نقش سد اخند بسیار حائز اهمیت است، این سد بتنی، سیلاب را مهار می‌کند و قادر خواهد بود آب شهرستان عسلویه را با کیفیت خوب تامین کند.

وی با اشاره به مطالبه هموطنان بوشهری مبنی بر اجرای سد دالکی، ادامه داد: در سفر پیشین ریاست جمهوری این سد پیشرفت ۱۸ درصدی داشت، اما امروز با رشد ۴۵ درصدی روبرو شده است، پیمانکار این پروژه با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی ۴۳۰ میلیون مترمکعب قرارگاه خاتم است.

کد خبر: 924
  تاریخ خبر : 12 اسفند 1401
 روابط
 158