کاهش 50 درصدی بارندگی در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در مراسم رونمایی از سامانه علمی آموزشیار آب گفت: در سال آبی جاری علاوه بر کاهش 50 درصدی بارندگی ها، با افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی نیز مواجه هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی در این مراسم اظهار کرد: برخلاف کلیه پیش بینی های انجام شده، تا کنون سال آبی نامطلوبی را پشت سر گذاشته ایم و پس از سپری شدن پاییزی خشک، در زمستان نیز شرایط ایده آلی تجربه نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: میانگین بارندگی استان بوشهر در سال آبی جاری 62 میلیمتر بوده است که نسبت به سال آبی گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: منابع آب استان بوشهر از حوضه های آبریز بالادست در استان های مجاور تاثیرپذیری زیادی دارد و متاسفانه در این حوضه های آبریز نیز شاهد کاهش شدید بارندگی و خشکسالی هایی بیش از استان بوشهر بوده ایم.

محمدی اظهار کرد: تاثیر کاهش بارندگی ها، نه تنها بر منابع آب سطحی بلکه بر منابع آب زیرزمینی نیز قابل مشاهده است به طوری که میانگین افت سطح آب های زیرزمینی استان بوشهر 1 متر است و در برخی نقاط به 4 متر نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: شرایط اقلیمی نامطلوب، برداشت های غیرمجاز و بهره وری پایین آب در بخش کشاورزی موجب افزیش فشار بر منابع آب و ایجاد نارضایتی برای بهره برداران شده است.

وی افزود: در رویداد رقابتی آب یاران فردا به دنبال آن هستیم تا آینده آب را به دست آینده سازان کشور بسپاریم تا نسل جدید از هم اکنون برای بهتر شدن وضعیت منابع آب تاثیرگذار باشند.

محمد عنوان کرد: این رویداد حاصل استفاده از تجارب جهانی و بومی سازی آن توسط نخبگان استان بوشهر در حوزه های آب، محیط زیست و علوم اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به ضرورت سازگاری با شرایط اقلیمی استان و کشور گفت: این شرکت با تمام توان خود از طرح ها و ابتکاراتی که موجب مدیریت بهتر منابع آب شود حمایت می کند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در این نشست اظهار کرد: این سازمان در راستای فرهنگ سازی موضوعات مختلف، دارای تفاهم نامه هایی با دستگاه های اجرایی است و یکی از این دستگاه ها شرکت آب منطقه ای بوشهر است.

علی موحدی گفت: با توجه به اهمیت موضوع آب، دو تفاهم نامه همکاری با عنوان "طرح داناب" و "طرح آب یاران فردا" جهت نهادینه سازی مصرف بهینه آب در حال اجرایی شدن است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با فعالیت های پیش بینی شده بتوانیم تاثیر خوبی بر دانش آموزان که قشر بزرگی از جامعه هستند، در راستای بهینه سازی مصرف منابع محدود آب را رقم بزنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: خانواده های زیادی به همراه فرزندانشان مخاطبین نظام تعلیم و تربیت هستند و با ارتباط بیشتر و ایجاد اهرم های تشویقی، می توان آن ها را نسبت به محدودیت منابع آب و کاهش بارندگی ها حساس تر کرد.

موحدی یادآور شد: اگرچه شرایط آب با ایجاد آبشیرینکن ها و سدها در دولت مردمی ایران قوی بهبود یافته است، اما برای پاسخگویی به نیازهای جامعه باید به سوی افزایش بهره وری و افزایش فرهنگ مصرف بهینه آب گام برداریم.

 

مجری رویداد رقابتی آب یاران فردا نیز در این نشست گفت: واقعیت این است که منابع آب و خاک ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نسل آینده با مشکلات زیادی مواجهه خواهد شد.

مهتا بذرافکن اظهار کرد: آماده کردن این نسل برای رویارویی و غلبه بر همه این پیچیدگی‌ها و چالش ها، وظیفه ما به عنوان مدیران، سیاست گذاران و کنشگران حوزه آب است.

وی عنوان کرد: نوآوری و کنشگری هم در مباحث فنی و هم اجتماعی و فرهنگی راهی است که همه جهان برای بهبود دسترسی به آب به عنوان یک منبع کمیاب در پیش گرفته و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم.

این عضو هیئت اندیشه ورز آب، خاک، اقلیم و محیط زیست بنیاد نخبگان استان بوشهر گفت: با افزایش سواد آبی نسل آینده و دانش آموزان و تشویق آن ها به تفکر و نوآوری در حوزه آب،‌ ما در مسیر صحیح نجات آب حرکت کرده و برای پایداری سرزمین مان تلاش می کنیم.

بذرافکن تصریح کرد: رویداد روز جهانی آب (22 مارس) در بخش جوایز دارای یک قسمت ویژه است که در آن دانش آموزان 15 تا 19 ساله جهان با یکدیگر رقابت می کنند. نوجوانان و دانش آموزان ایرانی و استان ما نیز قطعا می توانند یکی از این نخبگان جهانی باشند.

مجری رویداد رقابتی آب یاران فردا اظهار کرد: این استارتاپ بستری برای رقابت سالم و مبتنی بر دانش آب و محیط زیست و جامعه طراحی شده که دانش آموزان سراسر استان بوشهر در آن شرکت کرده و محصولات خود را ارائه می دهند.

وی عنوان کرد: با اعتماد و باور کردن نسل آینده و ایجاد بستر برای شکوفایی خلاقیت آن ها می توان بر چالش های آینده غلبه کرد و البته این مسئولیت اجتماعی همه نهادهای مرتبط با آب و محیط زیست و کشاورزی است.

کد خبر: 1014
  تاریخ خبر : 12 دی 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 12 دی 1402
 روابط
 274