همزمان با آغاز فصل گرما و افزایش نیاز به مدیریت هوشمند مصرف انرژی، میز مشترک آب و برق استان بوشهر با محوریت ساماندهی چاههای کشاورزی و پایش لحظهای مصرف، کار خود را آغاز کرد.
با رسیدن دمای هوای استان بوشهر به مرز ۵۰ درجه، وسوسه پناه بردن به هر پهنه آبی به اوج خود میرسد. اما در این میان، کانالهای بتنی شبکههای آبیاری و زهکشی که مثل شریانهای حیاتی در دشتهای تشنه دشتستان و تنگستان پراکندهاند، در صورت استفاده به عنوان شناگاه ممکن است حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند. شرکت آب منطقهای بوشهر با هشداری اعلام کرد: «تأسیسات آبی بههیچوجه محل شنا و تفریح نیستند.»
امیر مینایی، مدیر منابع آب شهرستان دشتستان از شناسایی و انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز در بستر رودخانه دالکی خبر داد.
عبدالطیف عباسینژاد، معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای بوشهر، از پایان دوره آبیاری شبکه شبانکاره خبر داد و گفت: در این دوره فصل زراعی که حدود چهار ماه به طول انجامید، حدود ۱۵.۵ میلیون مترمکعب آب در شبکه توزیع شد.
با هدف پیشگیری از حوادث ناگوار و ارتقای سطح ایمنی در مجاورت سازههای آبی، دور جدید عملیات نصب و بازسازی تابلوهای هشداردهنده و اطلاعرسانی ممنوعیت شنا در شبکههای آبیاری، زهکشی و تاسیسات آبی استان بوشهر آغاز شد.
همزمان با برگزاری اجتماعات مردمی در شهرستان جم، میز ارتباطات مردمی شرکت آب منطقهای بوشهر با هدف پاسخگویی مستقیم به مطالبات و درخواستهای شهروندان برگزار شد.
امیر مینایی، مدیر منابع آب شهرستان دشتستان، از آزادسازی حدود ۲۵۰۰ مترمربع از بستر و حریم مسیلهای فصلی در حاشیه شرقی شهر برازجان خبر داد.
امیر مینایی، مدیر اداره منابع آب شهرستان دشتستان، از توقیف دو دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب در بخش بوشکان این شهرستان خبر داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای بوشهر گفت: در حال حاضردر کل سدهای استان بوشهر، 160 میلیون مترمکعب معادل 21 درصد از ظرفیت ذخیره سازی آن ها آب وجود دارد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای بوشهر با تأکید بر نقش حیاتی تالابها در پایداری منابع آب، حفظ تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی گفت: حفاظت از تالابها صرفاً یک موضوع زیستمحیطی نیست، بلکه مستقیماً با امنیت آبی، اقتصادی و اجتماعی مناطق مرتبط است و نیازمند مدیریت علمی منابع آب در کنار بهرهگیری از دانش بومی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای بوشهر گفت: سد اخند عسلویه، در جریان سامانه بارشی اخیر، برای نخستین بار از زمان آبگیری سرریز کرد.
در دل بخش ریز از توابع استان بوشهر، کنار مزرعهای که دیگر سبزیاش را بدهکار به سفرههای آب زیرزمینی نیست، روایتی شکل گرفت که اثبات میکند هنوز هم میتوان آینده آب را با کمک مردم نوشت؛ بیدادگاه، بیدرگیری و فقط با فهم متقابل و همراهی مردم.
با تلاش گروه های گشت و بازرسی اداره منابع آب شهرستان دشتستان، در یک عملیات سه حلقه چاه غیرمجاز پر، یک دستگاه حفاری ضربه ای متخلف و سه دستگاه حفاری کمپرسوری غیرمجاز نیز توقیف شد.
مهدی مهرانگیز رئیسکل دادگستری استان با اشاره به کاهش شدید منابع آبی استان و آثار خشکسالی بر نخلستانها و زمینهای زراعی، خواستار مدیریت بهینه آب و جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز شد.
سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان از پر شدن و مسلوبالمنفعه شدن چهار حلقه چاه غیرمجاز در بخش سعدآباد خبر داد.
با وجود کاهش ۵۴ درصدی بارندگی و افت 52 درصدی حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری، دور تازه آبیاری نخیلات پایاب این سد به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد شهرستان دشتستان آغاز شد.
سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان، در نشستی از همکاری و همراهی مجموعه فرماندهی انتظامی این شهرستان در صیانت از منابع آب تقدیر کرد.
در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، سرپرست اداره منابع آب این شهرستان بر اهمیت همکاری و هماهنگی نهادهای محلی در اجرای طرحهای لایروبی، ساماندهی مسیرهای آب و بررسی درخواستهای کشاورزان تاکید کرد.
در نشست مشترک سرپرست اداره منابع آب دشتستان و دادستان این شهرستان، ضرورت اجرای قانون، مقابله با چاههای غیرمجاز و جلوگیری از ساختوساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانهها و مسیلها بهعنوان اولویتهای صیانت از منابع آب مطرح شد.
به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی و با حکم قضایی، 20 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دشتستان پر و مسلوب المنفعه شد.
صبح امروز با تلاش کارشناسان اداره منابع آب شهرستان دشتستان و نیروهای گشت و بازرسی معاونت حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای بوشهر، عملیات پر و مسلوبالمنفعه کردن ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دشتستان انجام شد.
آیین تکریم و معارفه مدیر منابع آب شهرستان دشتستان با حضور فرماندار دشتستان و مدیرعامل شرکت آب منطقهای بوشهر برگزار شد.
در آیین گرامیداشت هفته دولت ۱۴۰۴ با شعار «۱۲ ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع»، از رییس و کارشناس اداره منابع آب شهرستان کنگان، به عنوان مدیر و کارمند نمونه تقدیر به عمل آمد.
عبداللطیف عباسینژاد، معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای بوشهر، در گزارشی از وضعیت منابع آبی استان، بر ضرورت مشارکت همگانی در مواجهه با شرایط شکننده آبی بوشهر تأکید کرد و آینده آبی منطقه را در گروی مدیریت یکپارچه و رعایت الگوهای بهینه مصرف دانست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگویی اظهار کرد: پر کردن ۷ حلقه چاه غیرمجاز، توقیف دو دستگاه حفاری، آزادسازی مسیل و آبراه و جلوگیری از آبفروشی، بخشی از اقدامات حفاظتی از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان بوشهر در هفته ای که گذشت است.
مدیر منابع آب شهرستان دشتستان اظهار کرد: در دو ماه نخست سال جاری با پر و مسلوب المنفعه کردن چاههای غیرمجاز و توقیف ادوات حفاری فاقد مجوز، از برداشت غیرقانونی حدود 2 میلیون مترمکعب آب در سال جلوگیری شده و این روند صیانت از منابع آب، کلید احیای سفرههای آب زیرزمینی و حفظ امنیت آبی دشتستان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای بوشهر با حضور در محل مخزن سد رئیسعلی دلواری، از نزدیک روند ورودی آب و وضعیت ذخایر این سد را مورد بررسی میدانی قرار داد.
در مراسمی با حضورفرماندار شهرستان دشتستان، ساختمان جدید بهرهبرداری و حفاظت فیزیکی ایستگاه پمپاژ کلل (یادمان شهید ابراهیم زارع) به بهرهبرداری رسید.
نشست مشترکی با حضور دانیال اسفندیاری، فرماندار شهرستان گناوه و عبدالطیف عباسینژاد، معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای بوشهر با هدف بررسی چالشها و برنامههای مرتبط با حوزه آب این شهرستان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای بوشهر با اشاره به شرایط منابع آب زیرزمینی در این استان گفت: در سال گذشته 289 چاه غیرمجاز مسدود شده و ضرورت مدیریت و صیانت از منابع آبی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.