از کتاب آب، جم و جمشید رونمایی شد

در همایش پایانی چهاردهمین نکوداشت روز جم، از کتاب آب، جم و جمشید اثر محسن جواهری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، این کتاب به عنوان اثری شاخص در حوزه سازه های آبی-تاریخی، به بررسی سیستم های باستانی ذخیره سازی، هدایت و  شهرستان جم می پردازد.

محسن جواهری نویسنده این اثر اظهار کرد: شهرستان جم در کنار دارا بودن از مواهبی از جمله پسکرانه بندر باستانی سیراف قطب انرژی و طبیعت بکر، گنجینه ای تمام عیار در حوزه سازه های باستانی آب در جهان است.

پژوهشگر پیشکسوت سازه های آبی-باستانی گفت: در شهرستان جم چندین سد بلند تاریخی وجود دارد که قدمت آن دوران ساسانی و ماقبل آن می رسد و این مورد در جهان قابل توجه است و باید به همگان معرفی شود.

جواهری افزود: این کتاب به بررسی سازه های آبی باستانی شهرستان جم می پردازد و از منظر فنی عملکرد این سازه ها را تشریح می کند و نشان می دهد چگونه نیاکان ما، از "هیچ" آب ساخته اند.

نویسنده کتاب آب، جم و جمشید گفت: سد "گلوکلات" به قدمت دوران ساسانی با 15 متر ارتفاع جزو سدهای بلند محسوب می شود و با توجه به پیچیدگی سیستم آبگیری و سامانه های مربوط به آن، پتانسیل معرفی به اثری به عنوان میراث جهانی وجود دارد.

محسن جواهر خاطرنشان کرد: وقتی سد گلوکلات را در کنار مجوعه ای از آثار از جمله سد "دایو"، آسیاب آبی دایو، بندهای بالادست آن، گاو چاه های منطقه و بندهای خشکه چین بررسی می کنیم، متوجه عظمت این سامانه به هم پیوسته می شویم که در انتها منجر به تشکیل یک رودخانه کوچک در منطقه میشده است.

کارشناس ارشد سازه های آبی-باستانی با تقدیر از شرکن آب منطقه ای بوشهر در زمینه حمایت از این کتاب پزوهشی اظهار کرد: جم سرشار از شگفتی ها است و امیدوارم با بررسی هرچه بیشتر این سازه ها، بتوانیم در کنار افتخار به داشته هایمان، بار علمی نسل جدید را نیز افزایش دهیم.

کد خبر: 1038
  تاریخ خبر : 9 اسفند 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 9 اسفند 1402
 روابط
 158