نجات تالاب حله با اجرای طرح جامع ساماندهی رودخانه حله استان بوشهر

با اجرای طرح جامع ساماندهی رودخانه حله و لایروبی بیش از 140 کیلومتر از طول این رودخانه و زهکش های شبکه آبیاری و زهکشی شهرستان دشتستان، تالاب حله حیاتی دوباره خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، "منطقه حفاظت شده حله" یکی از مناطق دارای اهیمت بالای محیط زیستی است که در محدوده سه شهرستان بوشهر، گناوه و دشتستان در استان بوشهر قرار دارد.

بخش وسیعی از این منطقه حفاظت شده را تالاب حله در بر گرفته است که اکوسیستمی غنی به ویژه در حوزه میزبانی از پرندگان مهاجر در فصول سرد سال فراهم آورده است.

کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی دهه های اخیر موجب بروز چالش هایی در شرایط این تالاب ارزشمند شده است و اکنون با اجرای طرح جامع ساماندهی رودخانه حله، علاوه بر رونق کشاورزی و بهبود شرایط آبیاری نخیلات، شرایط تالاب حله و ساکنین نواحی مجاور آن نیز بهبود خواهد یافت.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگویی اظهار کرد: یکی از رویکردهای کلان وزارت نیرو، افزایش بهره وری آب در بخش های مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی است و این امر در دستور کار شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز قرار دارد.

علی محمدی افزود: این شرکت با هدف افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان دشتستان و همچنین بهبود شرایط تامین آب رودخانه و تالاب حله، اقدام به اجرای طرح جامع ساماندهی رودخانه حله نموده است.

وی عنوان کرد: این طرح از سه بخش اصلی لایروبی رودخانه حله به طول 61 کیلومتر، لایروبی زهکش های اراضی کشاورزی و نخیلات شهرستان دشتستان به 80 کیلومتر و احداث دو سازه مقسم بتنی بند بصری تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به اجرای لایروبی زهکش های شبکه های آبیاری و زهکشی شهرستان دشتستان گفت: اجرای این طرح یکی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان دشتستان بوده است و برای نخستین بار در بیش از 20 سال اخیر اجرایی شده است.

وی افزود: عمده روش آبیاری این منطقه به صورت غرقابی است و این موضوع موجب افزایش زه آب را در باغات می شود. برای بهبود شرایط آبیاری و افزایش کیفیت محصولات باید این زه آب مازاد به وسیله شبکه های زهکشی خارج شود.

محمدی تصریح کرد: این عملیات اجرایی، بزرگترین پروژه لایروبی زهکش ها در استان بوشهر است و بیش از 80 کیلومتر از زهکش های اصلی شهرستان دشتستان با اعتباری بالغ بر 850 میلیارد ریال لایروبی می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: احداث سازه مقسم بند بصری بخش دیگر این طرح جامع است که سازه سنتی این بند، به یک سازه مدرن و بتنی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: این مقسم از دو دهنه بتنی با عرض دهانه 8 و 12 متر در ورودی شاخه های شمالی و جنوبی رودخانه حله ساخته شده است تا نسبت 60-40 تقسیم آب در این دو شاخه، با دقت حداکثری صورت گیرد.

علی محمدی با اشاره به لایروبی دو شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله به صورت فرادستگاهی خاطرنشان کرد: این فرآیند با همکاری شرکت آب منطقه ای بوشهر، بسیج سازندگی سپاه امام صادق (ع) و اداره کل محیط زیست استان بوشهر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: لایروبی شاخه جنوبی رودخانه حله توسط شرکت آب منطقه ای بوشهر به طول 4 کیلومتر و اعتبار 85 میلیارد ریال انجام شده است و در ایام الله دهه فجر 1402 به بهره برداری رسید.

وی عنوان کرد: بخش دیگر این پروژه، لایروبی شاخه شمالی رودخانه حله به طول 61 کیلومتر است که توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر و با همکاری شرکت آب منطقه ای بوشهر انجام شده است.

محمدی افزود: لایروبی شاخه جنوبی رودخانه حله در محل تالاب نیز توسط اداره کل محیط زیست استان بوشهر در حال انجام است تا حجم آب در دسترس با جریان بهتری وارد تالاب شود.

 

استاندار بوشهر نیز در گفتگویی اظهار کرد: بزرگ‌ترین سدهای استان بر رودخانه‌های شاپور و دالکی قرار گرفته‌اند و فرصت مناسبی برای ایجاد یک اقتصاد پایدار ایجاد کرده‌اند.

احمد محمدی زاده افزود: این طرح جامع به عنوان بخشی از ایجاد زنجیره ارزش در حوزه خرمای استان بوشهر قرار دارد و در تولید محصول نخلستان های دشتستان و پایین دست آن اثرگذار است.

وی یادآور شد: عملیات لایروبی شبکه های زهکشی و رودخانه حله، ظرفیت قابل توجهی را در اجرایی شدن طرح های اشتغال زایی و کارآفرینی نیز فراهم می کند.

کد خبر: 1041
  تاریخ خبر : 23 اسفند 1402
 روابط
 116