از همه ظرفیت های تامین آب استان بوشهر استفاده خواهد شد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: با انجام مطالعات جامع حوضه های آبریز استان، 4 سد در حال ساخت و 5 سد در مرحله مطالعات به ظرفیت تامین آب استان بوشهر اضافه خواهد شد.

جمشید تویل عنوان کرد: استان بوشهر در هر سال آبی، حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب روان آب از حوضه های بالادست و حوضه های داخلی دارد سطحی ایجاد می‌شود و با توجه به قرارگیری استان در انتهای حوضه‌های آبریز حله و مند، روان آب‌های حاصل از آن در دریا تخلیه می‌شود.

وی گفت: متاسفانه با توجه به کاهش کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی، یکی از منابع ارزشمند و کیفیت در دسترس، رواناب های حاصل از بارندگی است که اگر بتوانیم این آب‌ها را مهار و به بهره برداری برسانیم، ظرفیت خوبی برای تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی خواهیم داشت.

تویل با بیان اینکه در چندسال گذشته سازه‌های متعددی در استان اجرا شده است اضافه کرد: با برنامه ریزی و انجام مطالعات جامع حوضه های آبریز در استان بوشهراز شمال تا جنوب استان، در همه رودخانه های دارای پتانسیل، یک سازه درحال اجرا یا در حال مطالعه است یا سدی آبگیری شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهرگفت: تا کنون ۷ سد مخزنی در استان بوشهر آبگیری شده که بخش عمده‌ای از این ۷ سد در ۴ سال اخیر به مرحله آبگیری رسیده است.

جمشید تویل افزود: با توجه به پتانسیل یابی انجام شده و نیازهای آبی استان بوشهر، ۴ سد نیز در دست ساخت است و ۵ سد دیگر مراحل مطالعاتی را می‌گذراند.

وی گفت: سد‌های درحال اجرا شامل دشت پلنگ در شهرستان دشتی، سد دالکی و سد دهرود در شهرستان دشتستان و سد باهوش در شهرستان تنگستان است و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این سد‌ها نیاز است.

تویل افزود: سد‌های در حال مطالعه نیز دره گپ و دره رَجدون گناوه، سد چهارروستایی گناوه، سد کلاکل در شهرستان جم و سد کاردنه در شهرستان دشتی است که به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کد خبر: 1071
  تاریخ خبر : 13 تیر 1403
 روابط
 150