سد باهوش، احیا کننده نخیلات شهر اهرم است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: با تکمیل شدن سد خاییز و شروع عملیات اجرایی سد باهوش تنگستان، تامین آب نخیلات شبکه آبیاری اهرم به وضعیت مطلوبی ارتقا خواهد یافت.

علی محمدی روز پنجشنبه در مراسم شروع عملیات اجرایی سد باهوش در تنگستان گفت: یکی از پروژه‌های تامین آب استان بوشهر، این سد است که با حجم مخزن ۱۸.۵ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه باهوش احداث خواهد شد.  

وی بابیان اینکه سرمایه گذاری در احداث سد باهوش ۳۵۰۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: این سد از نوع بتنی غلتکی است و در حوضه‌ی آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع واقع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: کنترل سیلاب های مخرب و کاهش خسارات ناشی از آن، تامین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله اهداف این طرح است.

محمدی بابیان اینکه شبکه آبیاری اهرم دارای قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است، تصریح کرد: مدل آبیاری و مشارکت مردم در بهره برداری از این شبکه، از نمونه‌های ویژه در سطح کشور است.

وی یادآور شد: با پیگیری استاندار محترم و نماینده محترم شهرستان تنگستان در مجلس اعتبارات مناسبی جهت ساخت این سد در نظر گرفته شده و امیدواریم با تخصیص این اعتبارات، آهنگ مناسب ساخت سدهای استان حفظ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: مدت زمان پیش بینی شده جهت ساخت این سد ۳۶ ماهه است و در صورت تامین مالی، امکان تکمیل آن در بازه زمانی کوتاه تر نیز وجود دارد.

آب، از مطالبات قدیمی مردم تنگستان

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مطالبات قدیمی مردم تنگستان از بدو پیدایش کشاورزی و نخل داری در این شهرستان تامین آب بوده است.

غلامحسین کرمی اظهار کرد: در زمینه تامین اعتبار به طور جدی در کنار مدیران استان و مدیر آب هستیم و تا تخصیص اعتبارات آن را پیگیری می‌کنیم

وی با تقدیر از عوامل اجرایی پروژه خاطرنشان کرد: تکمیل این ساعت موجب تحول بزرگ در کشاورزی تنگستان خواهد شد و خوشحالی و رضایت مردم را به همراه خواهد داشت و به نمایندگی مردم از شما تشکر می‌کنیم.

 

سد باهوش کام مردم تنگستان را شیرین می کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت آب در زندگی بشر گفت: کمبود آب امروزه به معضلی جهانی تبدیل شده است و مسئله مدیریت مصرف باید به طور جدی اجرایی شود.

محمدهادی رستمیان اظهار کرد: در دولت سیزدهم اتفاقات بزرگی در زمینه ذخیره‌سازی و تولید آب در استان بوشهر رقم خورده است که از جمله آن می‌توان به ساخت سدهای اخند، باغان، دشت پلنگ، خاییز، باهوش و دالکی نام برد که همگی در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.
وی افزود: امیدواریم این سد در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد و کام مردم تنگستان را شیرین نماید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: اگرچه سدهای پیش از انقلاب توسط کنسرسیوم های خارجی طراحی و ساخته می‌شد اما به برکت انقلاب اسلامی، امروزه سدهای کشور با توانمندی فرزندان این مرز و بوم ساخته می‌شود و سد رییسعلی دلواری دشتستان نمونه یکی از این سدهاست.
وی افزود: همچنین بخش مهم دیگری در سد، موضوع تعمیر و نگهداری آن است که باید به وسیله ابزار دقیق و سازه های کنترلی پیچیده انجام شود.
هر گونه تعلل در کنترل سازه با چنین حجمی، می‌تواند منجر به بروز عواقب جبران ناپذیری شود. امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، تعمیر و نگهداری سد رییسعلی دلواری توسط یکی از فرزندان همان دیار و منطقه (مهندس فضل‌الله راسته) انجام می‌شود.
رستمیان عنوان کرد: تعداد زیادی از جوانان از مناطق مختلف کشور و به ویژه استان بوشهر در پروژه‌های سدسازی استان بوشهر در شرایط دوری از خانواده مشغول کار کردن هستند تا آبی گوارا به سادگی در منازلمان در اختیار ما قرار بگیرد.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف تصریح کرد: ضروری است تا با همراهی مردم و رسانه‌ها، در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب نیز اقدامات زیادی را به سرانجام برسانیم.
کد خبر: 866
  تاریخ خبر : 3 شهریور 1401
 روابط
 875