اولین سند بستر رودخانه‌های استان بوشهر صادر شد

در مراسمی با حضور رییس سازمان ثبت اسناد کشور، سند مالکیت اولین بازه از رودخانه دالکی به شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اهدا شد.

حسن بابایی -معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور- در نشست منطقه‌ای حدنگار (کاداستر) در استان بوشهر گفت: تهیه نقشه حدنگار موجب توسعه، شفافیت، رفع اختلاف و جلوگیری از فساد می‌گردد و این مسئله از تصرفات غیر قانونی زمین، جنگل، کوه، رودخانه و ساحل جلوگیری می‌کند.

 وی افزود: تا کنون برای ۱۳۵ میلیون هکتار از اراضی ملی سند حدنگار صادر شده و استان بوشهر پیشروترین استان در این زمینه است.

 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سنددار شدن جزایر و رودخانه‌های استان بوشهر گفت: علاوه بر جزیره شیف بوشهر، سند بستر رودخانه دالکی دشتستان نیز صادر و به شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تحویل داده شد.

استاندار بوشهر نیز در این مراسم اظهار کرد: سنددار شدن اراضی ملی و دولتی، مقابله با زمین‌خواری، برخورد قاطع با عوامل و دست‌اندرکاران تصرف اراضی ملی یک ضرورت است.

احمد محمدی‌زاده تاکید کرد: مقابله با زمین‌خواری و تعدی به اراضی ملی امری دایمی است و نباید به صورت مقطعی عمل کرد.

 وی تصریح کرد: باید در این عرصه ضمن اقدام بازدارنده، سازوکاری فراهم شود تا هر گونه اقدام از سوء‌استفاده کنندگان در تصرف اراضی ملی و دولتی گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در نیز گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: طول کل رودخانه های درون استان بوشهر 16هزار کیلومتر است و عمدتاً از ارتفاعات زاگرس جاری و با توجه به قرارگیری در انتهای حوضه آبریز، به خلیج فارس منتهی می شوند.

علی محمدی عنوان کرد: بر اساس قانون، بستر رودخانه‌ ها و مجاری آبی جزو انفال و ثروت های عمومی به شمار می‌رود و حفاظت از آن بر وزارت نیرو است.

وی با اشاره به تفاهم نامه میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس اجرای این تفاهم نامه و ثبت شدن حریم و بستر رودخانه های استان در سامانه کاداستر کشور، فرآیند صدور سند رودخانه های استان تسهیل و تسریع گردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزد: تا کنون 107 هزار هکتار از محدوده رودخانه های استان بوشهر در سامانه کاداستر ثبت شده است و با همکاری نهادهای قضایی و اجرایی مرتبط، فرآیند صدور سند آنها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: صدور سند بستر رودخانه ها موجب تثبیت مالکیت و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این انفال عمومی شامل ساخت و سازهای غیرمجاز و همچنین پیشگیری و کاهش خسارت های ناشی از سیلاب می گردد.

علی محمدی عنوان کرد: برای اولین بار در استان بوشهر، سند مالکیت نخستین بازه از رودخانه دالکی در شهرستان دشتستان صادر گردید و این فرآیند در سایر بازه های رودخانه دالکی و دیگر رودخانه های استان بوشهر بر اساس برنامه ریزی انجام خواهد شد.

در پایان این مراسم، سند مالکیت بستر رودخانه دالکی با حضور معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، استاندار بوشهر، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران قضایی و اجرایی، به مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اهدا گردید.

کد خبر: 896
  تاریخ خبر : 24 آذر 1401
 روابط
 406