نشست تخصصی تعدادی از مدیران استانی با دکتر شهریاری؛ میزبان، آب منطقه ای بوشهر

نشست مدیران و معاونین چند دستگاه اجرایی از جمله اداره کل شیلات، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل آبخیزداری و منابع طبیعی با نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنکستان در مجلس شورای اسلامی به میزبانی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با توجه به وضعیت بحران آب و کمبود منابع آبی در استان اظهار داشت: مساله آب و تلاش در جهت مرتفع ساختن و به حداقل رساندن مشکلات ناشی از بحران آب، یکی از مهمترین اولویتهای اینجانب از شروع کار در مجلس دهم بوده است.

دکتر سید کمال الدین شهریاری ضمن تقدیر و تشکر از مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در خصوص ارائه گزارش مستمر از وضعیت منابع آب استان و نیز پروژه ها و طرحهای توسعه این شرکت، تاکید کرد: پیگیری جذب اعتبارات طرحهای توسعه منابع آب استان از طریق فاینانس داخلی و خارجی و همچنین جذب اعتبارات از دیگر ردیف های ملی و استانی را از اهداف و رئوس مطالب برنامه های خود برشمرد.

وی در ادامه مسئاله اشتغال را از مهمترین مسائل چالش برانگیز کشور دانست و با توجه به تاکید هر ساله مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال بر مبنای اقتصاد مقاومتی و تشریح مولفه های آن در سال جاری یعنی رونق تولید و اشتغال، خاطر نشان کرد: برای تحقق این مهم باید به ظرفیتهای داخلی و اقتصاد درون گرا با تکیه بر اقتصاد برون نگر پرداخت.

وی اضافه کرد: علیرغم بارندگی های فراوان بهمن ماه سال گذشته و فروردین سال جاری و آورد رودخانه های استان از جمله رود مند؛ آمارها نشان می دهد استان ما هنوز هم با متوسط بارندگی دراز مدت فاصله دارد.

دکتر شهریاری ادامه داد: نتایجی که از این دو واقعه بارندگی و نیز تجزیه و تحلیل آمارها می توان گرفت اینست که اولاً باید در جهت حفظ و صیانت از منابع آب و جلوگیری از اضافه برداشتها تلاش نماییم و ثانیاً رواناب هایی که به دریا سرازیر می شود و هیچگونه بهره برداری زیست محیطی از آنها نمی شود، مهار و کنترل نمایم.

نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ، آبخیزداری، آبخوان داری و ایجاد تغذیه های مصنوعی را در بعضی مکانها بسیار موثر تر و کلیدی تر از ایجاد سدهای بزرگ دانست.

دکتر شهریاری اضافه کرد: با توجه به اینکه منابع آبی نباید مانع رونق توسعه صنعت اشتغال باشد؛ اظهار داشت: البته سازمان جهاد کشاورزی نیز اقدامات خوبی نظیر ترویج آبیاری تحت فشار و توسعه کشت گلخانه ای را بخصوص در شهرستان دشتی، رونق بخشیده که این قبیل کارها گامی اساسی در راستای مدیریت مصرف بهینه آب خواهد بود.

در آغاز این جلسه مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب استان و شهرستانهای دشتی و تنگستان  و افت قابل ملاحظه سفره های آب زیرزمینی که در بعضی دشتهای استان به بیش از چندین متر نیز می رسد؛ اظهار داشت: در بعضی دشتها که کاهش شدید سفره آب زیرزمینی نشان داده نمی شود، دلیلی بر عدم اضافه برداشت ها نیست، بلکه این مهم بعلت تداخل سفره های آب های شور و شیرین بوده است.

مهندس شاهپور رجائی ادامه داد: در اقدام و تفاهم نامه ای مشترک با سازمان جهاد کشاورزی کسری مخزن در تمامی دشتهای استان را مشخص نموده ایم؛ پتانسیل های آبهای سطحی نیز مشخص شده، که اقداماتی نظیر آبخیزداری و آبخوان داری نقش بسیار مهمی را در احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: پهنه بندی کشت ها نیز مشخص شده که تعیین و میزان سطح زیر کشت و تولید محصول در هر محدوده و شهرستان، گامی در همین راستاست.

رجائی گفت: روند آب زیرزمینی بسیار بیمار گونه عمل می کند که برگرداندن این بیمار به زندگی دوباره، اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نتیجه شفا بخش این بیماری است و این مهم، جز با همراهی و همکاری مردم و مسئولین و استفاده از ظرفیتهای استانی و حمایت دستگاه ها و نهادهای مرتبط میسر نخواهد شد.

کد خبر: 254
  تاریخ خبر : 9 مرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 9 مرداد 1396
 روابط
 899