مهندس رجایی:توقیف دستگاههای حفاری؛ضرر یا منفعت

بحران آب عبارتی است که در سالیان اخیر به کلید واژه های تمامی محافل علمی و سیاسی کشور تبدیل شده است و کاهش نزولات جوی در سال های گذشته در کناربرداشت های بی رویه ازذخایر منابع آب زیرزمینی، زنگ خطری را برای دشت های ایران، بخصوص اقلیم گرم و خشک بوشهر به صدا درآورده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مدیر عامل این شرکت در گزارشی تحلیلی بیان داشته است: در فاصله زمانی اول مهر 95 تا پایان شهریور 96(سال آبی 96-95) در محدوده گلدشت و سیاه منصور شهرستان دشتستان، افت 105 سانتی متر و در شش ماهه اول سال جاری این افت به 58 سانتی متر رسیده است.

رجائی اضافه کرد: بنا به مستندات موجود پیش بینی می شود تا چند سال آینده کفگیر این سفره به ته دیگ بخورد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که" براستی این همه تهاجم به منابع آب از روی نا آگاهی است یا زیاده خواهی است"؟ خاطر نشان کرده است: این در حالی است که برای ردیابی و توقیف یک دستگاه حفاری تراکتوری غیر مجاز علاوه بر صرف هزینه بیش از 10 میلیون تومانی، در طی چند هفته نیروی انتظامی و گروههای گشت وبازرسی در شب ها و بطور مستمر بالغ بر 500 نفر ساعت وقت صرف شناسایی، توقیف و انتقال این دستگاه می نمایند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، در ادامه گفت: شرایط منابع آب اقتضا می نماید جوامع محلی، نهادها و سمن ها نقش تاثیر گذار تری در توجیه افکار عمومی و بالا بردن هزینه های اجتماعی و محلی تخلف و تعرض به حقوق عامه ایفا نمایند.

وی گفته است: بایستی متخلفینی که اتفاقاً اکثر آنها نیز برای جوامع محلی شناسایی شده نیز هستند، مورد سرزنش و توبیخ مردم و ساکنین منطقه قرار گرفته و مراجع انتظامی و قضایی نیز برخورد قاطع با آنها داشته باشد.

رجائی اضافه کرد: همچنین این افراد بایستی از خدمات عمومی جامعه محروم و این تخلف در پرونده آنها ثبت شود.

وی تصریح کرد: مگر نه این است که به آب- مایه حیات- جامعه دست اندازی نموده اند؛ پس توقیف این همه دستگاه حفاری و آزادی سازی آن بعد از سپری شدن مهلت قانونی توقیف آنها نه تنها بازدارنده نبوده، بلکه موجب شده است افراد شهیری با در اختیار داشتن انواع دستگاه های حفاری متعدد،قیمت و هزینه های حفاری را افزایش داده و بازار کار وکاسبی پر درآمد را برای خود دست و پا نمایند.

بنابراین نه تنها توقیف دستگاه حفاری، بلکه بازداشت و محاکمه مالک، متصدی دستگاه حفاری ، مالک زمین و گیرنده خدمات از این دستگاه نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.

کد خبر: 274
  تاریخ خبر : 23 مهر 1396
 روابط
 931