چاههای غیر مجاز سینه سنگ کف آبخوانها را نیز شکافتند

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، در کارگروه صیانت از منابع آب استان گفت: طی 10 سال گذشته 7/5 متر میانگین افت سفره های زیرزمین دشتها بوده و این نشان میدهد که اکثر آبخوانها عمر مفید آنها تمام شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس امید آزادی جو با اظهار این مطلب افزود: چاههای غیر مجاز علاوه بر اینکه شیره زمین را در طول این چند سال مکیده اند، متاسفانه عمق آنها به ذخایر استراتژیک و سنگ کف رسیده و از آنها نیز عبور کرده اند و این در حالی است که این ذخایر ارزشمند معمولاً در موقع لزوم برای شرب مورد استفاده قرار می گیرند، ولی در حال حاضر مورد تعرض متخلفان به منابع آب قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در اکثر دشتهای استان بصورت مستمر کیفیت آبها نیز متاثر از عمق کف شکنی و برداشتهای غیر مجاز گشته، بطوریکه آب از شوری و کیفیت بسیار پایینی برخوردار گردیده است.

وی ادامه داد: وضعیت هیدرو گرافهای این دشتهانشان می دهد که در صورت بارندگیهای موثر و نیز احداث تغذیه های مصنوعی، امکان احیای این دشتها به حالت اولیه امکان پذیر نیست و یا بسیار سخت است.

آزادی جو تصریح کرد: تا کنون 46 کمپرسور و 12دستگاه تراکتور بعنوان دستگاههای حفاری غیر مجاز ضبط و توقیف شده که در صورت عدم توقیف آنها، این تعداد در یکسال می توانست 690حلقه چاه حفر نمایند و اگر پمپی را با متوسط دبی 5 لیتر در ثانیه و متوسط کارکرد 3000 ساعت در نظر بگیریم ، آبی معادل 37 میلیون متر مکعب در سال را می توانست از سفره های آب زیرزمینی استخراج نماید که این خود معادل حجم سدی نظیر باغان و حدود 10 درصد تخلیه کل منابع آب زیرزمینی استان است.

معاون حفاظت و بهره برداری به پیامدها و تبعات منفی افت منابع آبی اشاره کرد و افزود: آسیب ها و پیامدهای مختلفی در بحران بی آبی و کمبود آن وجود دارد که شاخص ترین آنها پیامدای زیست محیطی، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و مهمترین آنها پیامدهای امنیتی است.

کد خبر: 279
  تاریخ خبر : 1 آبان 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 2 آبان 1396
 روابط
 913