تبدیل اراضی زراعی به باغ شهر؛ انگیزه ی حفر چاه های غیرمجاز جدید

تفکیک غیرقانونی اراضی زراعی و باغی و تبدیل آن ها به باغ شهر در غالب نقاط استان به ایجاد انگیزه های مضاعفی جهت حفر چاه غیر مجاز تبدیل گشته است.

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهرمدیر عامل این شرکت گفت: در بخش ریز، به خصوص حدفاصل تشان دره بان تا ریز و همچنین تنگمان جمال آباد تا انارستان یکی از انگیزه های حفر چاه های غیر مجاز جدید است.

مهندس شاهپور رجایی در این باره گفت: گرچه تفکیک اراضی زراعی و باغی و ساخت بنا در آن منع قانونی دارد، اما برخوردی با متخلفین صورت نمی گیرد.

 وی ادامه داد:جهت پیشگیری از حفر چاه های غیر مجاز علاوه بر اقدامات بازدارنده بخش آب، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل امور اراضی نیز باید به این موضوع ورود کرده و مانع از دیوارکشی دور باغات و ساخت باغ شهر در حاشیه شهرها شوند.

وی افزود: علاوه بر تفکیک غیرمجاز اراضی کشاورزی، تغییر الگوی کشت از زراعت و کشت موقت به باغ (مرکبات) و کشت دائم، حتی با اجرای سامانه های نوین آبیاری نیز منجر به افزایش چشمگیر برداشت و مصرف آب کشاورزی خواهد شد که این امر با مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان نیز منافات دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، انعکاس موضوع تفکیک باغات و اراضی،بخصوص در شهرستان جم و فعال شدن همکاران جهاد کشاورزی، امور اراضی و فرمانداری در این حوزه را راهکار توقف یا کند نمودن اینگونه تخلفات عنوان کرد.

مهندس رجایی محصور کردن و حریم خصوصی تلقی کردن اراضی فوق را، مانع از امکان نظارت و برخورد اداره منابع آب عنوان کرد و تصریح کرد: مراجع قضایی و انتظامی نیز در صدور حکم ورود به اماکن خصوصی محدودیت جدی دارند، لذا دراین صورت تخلفات بخش آب و حتی تعرض به شبکه آب شهری و روستایی و استفاده از آن برای آبیاری باغات شهری، مشابه حاشیه شهرستانهای بوشهر و گناوه نیز افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: خانه باغ های ساخته شده بناچار آب مورد نیاز خود را از شبکه آبرسانی تأمین و بخشی نیز صرف مصارف فضای سبز و کشاورزی خواهند نمود که این  نیزمسئله موجب تشدید مشکلات آب شرب نیز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی اب منطقه ای بوشهر در بسته ای پیشنهادی از ادارات آبفا و آبفار نیز خواست درواگذاری انشعاب بنا به درخواست متقاضیان و ممانعت از تعرض به شبکه های توزیع آب، مراقبت بیشتری داشته باشند.

کد خبر: 282
  تاریخ خبر : 7 آبان 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 7 آبان 1396
 روابط
 1024