اصلاح شیوه های آبیاری؛ طرحی ملی به نفع کشاورزان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در مصاحبه ای با صدا و سیمای مرکز بوشهر به بیان وضعیت سد رییسعلی دلواری و تخصیص آب حقابه های پایین دست پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس رجایی گفت: هر سد دارای یک برنامه ریزی جهت تخصیص آب است که این تخصیص بر اساس آمار درازمدت تنظیم ودرآن سهم هر کدام از کاربری هایی آن سد از جمله از جمله بخش شرب، صنعت، باغات، زراعت و زیست محیطی تعیین و ابلاغ می گردد.

رجایی ادامه داد: علاوه بر برنامه ریزی دوره ای سد، هر سد دارای یک برنامه منابع و مصارف سالانه است که در پایان سال آبی(شهریور ماه) آخرین وضعیت سد از لحاظ حجم ورودی، حجم ذخیره سد و تعهداتی که در پایین دست به صورت حقابه داریم بررسی می گردد و برنامه مصارف سالانه سد پس از تنظیم، توسط وزارت نیرو به زیرمجموعه ها ابلاغ می گردد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر تصریح کرد: پس از آبگیری حدود 110 میلیون متر مکعبی در سال آبی گذشته، ذخیره پشت این سد حدود 240 میلیون متر مکعب برآورد گردید که در حال حاضر حجم ذخیره این سد حدود 125میلیون متر مکعب می باشد .

وی ادامه داد: تنها با این مقدار می توان حقابۀ نخیلات را تأمین کرد و جهت بخش زراعت با مشکلات جدی مواجه هستیم و امکان تأمین آب این بخش را نداریم؛ همچنین سایر مصرف کنندگان ما از جمله بخش زیست محیطی جزو اولویت های یک ما است و هم اکنون هم به صورت مستمر این حقابه را تخلیه می کنیم.

مهندس شاهپور رجایی با بیان تعهد تحویل حجم 95 میلیون متر مکعبی به باغداران آبپخش در هر سال افزود: از فروردین ماه امسال تا فصل برداشت حدود 63 میلیون متر مکعب آب را در اختیار باغداران قرار دادیم.

وی تصریح کرد:جهت بخش باقی مانده سال که دور بعدی آبیاری (پس از برداشت محصول) است نیز 32 میلیون متر مکعب را به همکارانمان ابلاغ کرده ایم که طبق تقویم آبیاری، این آب در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

وی در مورد چرایی چند مرحله ای بودن آبیاری نخیلات گفت: روش آبیاری که باغداران و جهاد کشاورزی انتخاب کرده اند، روش آبیاری غرقابی و حوضچه ای است بدین صورت که حوضچه های بزرگی ایجاد می گردد که باید پر از آب شوند و با نوع کانال هایی که در اختیار داریم، قطعاً امکان تأمین تعداد دفعات آبیاری بیشتر وجود ندارد.

رجایی تنها راهکار موجود برای افزایش تعداد دفعات آبیاری را اصلاح شیوه های آبیاری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این مهم به عنوان یک طرح ملی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و کشور مورد تصویب قرار گرفته است که با عملیاتی شدن این طرح این امکان برای استان فراهم می شود که شیوه های آبیاری باغات را از غرقابی به شیوه های نوین تبدیل کنند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان اضافه کرد: در این صورت ما به ازای هر 3 تا 5 روز یکبار می توانیم آب را در اختیار کشاورزان قرار دهیم، ضمن آن که با این روش حجم آبی که می بایست در اختیار کشاورزان قرار گیرد نیز کاهش می یابد.

وی در پایان به بیان مزایای این شیوه ی آبیاری برای کشاورزان پرداخت و خاطرنشان کرد:  نخیلات هم از لحاظ حجم و هم در دوره های مختلف رشد و ثمردهی نیاز به در اختیار داشتن آب دارند،لذا نه تنها حجم زیاد آب در زمان کوتاه به تنهایی جوابگو نخواهد بود بلکه غرقابی کردن نخل باعث کاهش تولید محصول نیز می گردد و از آن سو، زمانی که نخل نیاز به آب دارد، آبی در دسترس نخواهد بود.

 رجایی در تبیین این مهم افزود: با شیوه های نوین آبیاری، آب هم به موقع و هم به اندازه در اختیار نخل قرار خواهد گرفت و نخل نیز در آن شرایط بازدهی بهتری خواهد داشت.

کد خبر: 285
  تاریخ خبر : 8 آبان 1396
 روابط
 893