سد دشت پلنگ؛ سدی برای امید به زندگی در منطقه

دشتی، نام شهرستانی است که در میانه استان بوشهر واقع شده است. این شهرستان به علت وجود گستره ی کوه مند و جاری بودن رودخانه مند در آن، از مناطق مستعد سیل در استان بوشهر می باشد.

تجربه ی تاریخی 4 سیلاب بزرگ در این شهرستان در سالهای 1307-1365-1382 و 1395 گواهی بر ادعای فوق است و خاطرات تلخ ساکنین این منطقه به خصوص از سیلاب های سال 65 و 95 و ویران شدن ده ها روستا، خطرات بالقوه ی خشم طبیعت را به ما گوشزد می کند.

تجربیات فوق، لزوم احداث سدی مخزنی جهت تنظیم و کنترل جریان های نابهنگام و سیلاب های رودخانه دشت پلنگ (از شاخه های اصلی رود مند) را نمایان می کند. لذا ساخت سد مخزنی دشت پلنگ در دستور کار دولت قرار گرفت، سدی که علاوه بر بهبود  اراضی کشاورزی پایین دست خود، موجب افزایش اشتغال در محدوده طرح، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر و بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر کلیماتولوژی منطقه نیز می گردد.

این سد که از نوع ترکیبی بتنی-خاکی  ساخته خواهد شد، دارای ارتفاع  63 متر و طول تاج 1030 متر می باشد، حجم بدنه بتنی آن 700 هزار متر مکعب و حجم بدنه خاکی آن یک میلیون متر مکعب می باشد.

حوضه آبریز این رودخانه، مساحت 2171 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط 781 متر از سطح دریا دارد و متوسط بارندگی سالانه آن 360 میلی متر می باشد.  به لحاظ تقسیمات استانی قسمت بزرگی از حوضه آبریز این رودخانه در استان بوشهر و بخشی دیگر نیز در استان فارس قرار دارد. متوسط آورد سالانه رودخانه دشت پلنگ در ساختگاه این سد حدود 72 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

عملیات احداث این سد تا کنون 6.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که شامل: اتمام زیرسازی راه دسترسی به طول 5.5 کیلومتر، اتمام عملیات خاکبرداری بخش خاکی بدنه سد و تجهیز کارگاه و احداث ساختمان های کمپ مسکونی آن می گردد.

اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این طرح یک هزار و 910 میلیارد ریال و به صورت فاینانس خارجی می باشد که پس از فعال شدن فاینانس، طی مدت 4 سال این سد به بهره برداری خواهد رسید.

ساختگاه این سد در دهستان طسوج از توابع شهرستان دشتی، و بر روی رودخانه دشت پلنگ می باشد که در فاصله 150 کیلومتری از مرکز استان بوشهر واقع شده است.

کد خبر: 290
  تاریخ خبر : 15 آبان 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 16 آبان 1396
 روابط
 1023