بند ذخیره ای-تغذیه ای قیزقلعه؛ گامی در راستای تولید و اشتغال

5 میلیون متر مکعب؛ این حجم آبی است که سالانه بدون استفاده از رودخانه فرعی قیزقلعه خارج می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر؛ معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: جهت ذخیره سازی آب و کمک به تغذیه آبخوان محدوده "دشت پلنگ"، عملیات اجرایی  تغذیه مصنوعی قیزقلعه در حال حاضراز روند پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار است .

مهندس علی محمدی افزود: این بند، کاربری تغذیه ای نیز دارد و با توسعه کشاورزی منطقه، باعث ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا به شهر و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب قابل مصرف در صنعت و کشاورزی می گردد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، آب زراعت دشت، از حدود 120 حلقه چاه تامین می گردد که با این تعداد چاه، سالانه نزدیک به 2200 هکتار از اراضی طرح به زیر کشت می رود.

محمدی با اشاره به افت 1.2 متری سطح آب زیر زمینی محدوده طرح عنوان داشت: با توجه به مساحت آبخوان مزبور و ضریب ذخیره سفره آبرفتی، کاهش حجم مخزن آبخوان برابر 2.8 میلیون متر مکعب محاسبه گردیده است و این در حالی است که در دوره 12ساله مورد بررسی، سطح آب زیرزمینی دشت پلنگ حدود 12.97 متر افت داشته است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه این دشت دارای سفره آبدار چندان گسترده‌ای نبوده و ذخایر قابل اتکایی ندارد، جهت جلوگیری از نابودی این سفره و به تبع آن کشاورزی و اقتصاد جمعیت ساکن در این محدوده، این منطقه به عنوان دشت ممنوعه اعلام گردیده است.

کد خبر: 296
  تاریخ خبر : -572 فروردین 777
  آخرین به‌روزرسانی : 24 آبان 1396
 روابط
 909