آبیاری اراضی کشاورزی استان بوشهر با وجود خشکسالی ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: علیرغم کاهش 85 درصدی ورودی آب به سد رییسعلی دلواری، اراضی کشاورزی پایاب این سد با افزایش 50 درصدی آبیاری مواجه بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، علی محمدی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 1402)  تا کنون میزان آبگیری سد رییسعلی دلواری 28 میلیون مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش 85 درصدی مواجه است.

وی عنوان کرد: اگرچه آبگیری این سد در سال آبی جاری روندی به شدت کاهشی داشته است اما به منظور آبیاری اراضی کشاورزی باغی و زراعی، حدود 77 میلیون مترمکعب آب طی 4 ماه اخیر در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به کاهش 53 درصدی بارندگی سال آبی جاری استان بوشهر گفت: کاهش بارندگی موجب افزایش نیاز محصولات کشاورزی به تامین آب می شود و به منظور جبران بخشی از عدم بارش ها، حدود 50 درصد آب بیشتر به اراضی کشاورزی پایاب سد رییسعلی دلواری تحویل داده شده است.

وی عنوان کرد: از مهرماه تا کنون نخیلات شبکه های آبیاری آبپخش، سعدآباد، کلل و اراضی زراعی شبانکاره، آبپخش و سهم بران حاشیه رودخانه حله از آب رهاسازی شده از سد رییسعلی دلواری آبیاری شده اند.

محمدی در ادامه با اشاره به آمار دیگر سدهای استان بوشهر گفت: سد خاییز نیز در سال آبی جاری شرایط مطلوبی نداشته است و ورودی آب این سد صفر می باشد.

وی اضافه کرد: حجم آب موجود در مخزن این سد در حال حاضر 6 میلیون مترمکعب است و این در حالی که  در بهمن ماه سال گذشته ذخیره این سد 11 میلیون مترمکعب بوده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: دو سد تامین کننده آب شرب در شهرستان دشتستان سدهای تنگ ارم و سد ارغون در وضعیتی پایدارتر نسبت به دیگر سدهای استان به سر می برند و تامین آب این مناطق از طریق این دو سد امکان پذیر است.

وی با اشاره به عدم تحقق بارندگی در سال آبی جاری و پیش بینی های کمتر از نرمال برای ماه های پیش رو گفت: با توجه به محدودیت منابع آب سطحی و زیرزمینی و افزایش فشار بر منابع در دسترس، به کلیه بهره برداران آب به ویژه کشاورزان محترم توصیه می شود جهت حفظ روند پایدار تامین آب در استان بوشهر، ضمن رعایت الگوی کشت، با اصلاح شیوه های آبیاری و افزایش میزان بهره وری آب، با شرایط مطلوبی از خشکسالی عبور کنیم.

کد خبر: 1023
  تاریخ خبر : 1 بهمن 1402
 روابط
 224