در نخستین تجربه ذخیره سیلاب؛

حجم ذخیره سد باغان به 7 میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت:سد باغان در اولین مواجهه با سیلاب پس از رسیدن به مرحله آبگیری، موفق به ذخیره سازی بیش از 4 میلیون مترمکعب رواناب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با پایان سامانه بارشی اخیر، درصد تحقق بارندگی استان بوشهر در سال آبی جاری به 82 درصد رسید.

علی محمدی گفت: با توجه به بارندگی های سامانه های بارشی موثر در اردیبهشت ماه، میانگین میزان بارندگی استان بوشهر در سال آبی جاری (از مهر ماه 1402 تا پایان 16 اردیبهشت 1403) به 205 میلیمتر رسید تا 82 درصد از میانگین بارندگی سالانه استان تحقق یافته باشد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بلند مدت بارندگی استان بوشهر 251 میلیمتر است و امیدواریم در سامانه بارشی پیش رو نیز بخشی دیگر از کمبود بارش جبران شود تا در فصل گرم سال با چالش های کمتری روبرو باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به میزان آبگیری سازه های آبی استان بوشهر در بارندگی های اخیر گفت: مجموع آبگیری سازه های آبی استان بوشهر از جمله سد رییسعلی دلواری، باغان، تنگ ارم، خاییز و دیگر سدها و بندها در این سامانه بیش از 25 میلیون مترمکعب است.

محمدی عنوان کرد: سد باغان به عنوان یکی از سازه های آبی مهم جنوب استان بوشهر که در سفر دوم ریاست جمهوری به مرحله آبگیری رسید برای نخستین بار آبگیری به حجم بیش از 4 میلیون مترمکعب از سیلاب را تجربه کرده است تا ذخیره این سد به 7 میلیون مترمکعب برسد.

وی افزود: تا پیش از ایجاد امکان آبگیری در مخزن سد باغان، کلیه سیلاب های رودخانه باغان، ضمن آسیب زدن به تاسیسات و سازه های شهری و روستایی، به صورت رواناب به دریا تخلیه می شده است و اکنون امکان ذخیره سازی 32 میلیون مترمکعب آب در این سد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد همچنین سد تنگ ارم به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده آب شرب بخش ارم با آبگیری صد درصدی به حجم ذخیره 4.5 میلیون مترمکعب رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیش بینی های انجام شده، طی دو روز آینده نیز یک سامانه بارشی دیگر در استان بوشهر فعال خواهد شد و امیدواریم سایز سازه های استان بوشهر از جمله سد اخند، سد خاییز، سد ارغون و سازه های تغذیه مصنوعی آبگیری شوند تا بخشی از کمبود آب سطحی و زیرزمینی استان از این طریق جبران شود.

محمدی با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف در ماه های پیش رو گفت: ضروری است تا در کنار تلاش برای تامین و مدیریت منابع آب، همه بهره برداران آب اعم از کشاورزان، صنایع، خدمات آب بر و ... استفاده از آب را به طور بهینه در دستورکار خود داشته باشند.

کد خبر: 1052
  تاریخ خبر : 17 اردیبهشت 1403
  آخرین به‌روزرسانی : 17 اردیبهشت 1403
 روابط
 44