سد خاییز ناجی نخیلات اهرم می شود

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: سد خاییز با پیشرفت فیزیکی 90 درصد یکی طرح های استراتژیک تامین آب در شهرستان تنگستان است و موجب بهبود چشمگیر شرایط نخلستان های اهرم خواهد شد.

جمشید تویل عنوان کرد: خشکسالی متوالی در ربع قرن اخیر باعث از بین رفتن بسیاری از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان بوشهر شده است و تبعات اقتصادی و کشاورزی فراوانی به همراه داشته است.

وی افزود: یکی از مناطق متأثر از خشکسالی، دشت اهرم است که به حالت ممنوعه در آمده است و افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی، آبیاری نخیلات این محدوده را دچار چالش های زیادی کرده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: پویایی اقتصاد و توسعه در شهرستان تنگستان با محوریت کشاورزی، مستلزم تامین آب پایدار است و یکی از بهترین گزینه های تامین آب در این منطقه، ذخیره سازی رواناب های فصلی، جلوگیری از تخلیه آن به دریا و استفاده به هنگام آن در کاربری های مختلف از جمله کشاورزی است.

تویل با اشاره به اهیمت ساخت سد خاییز گفت: این سد با ایجاد یک منبع جدید آبی، موجب رونق کشاورزی تنگستان خواهد شد؛ چرا که یکی از دغدغه‌های همیشگی نخلداران اهرم، تامین آب به ویژه در فصول گرم سال است.

وی اظهار کرد: تامین بخشی از حقابه ۲۰۰ هزار اصله نخل شبکه آبیاری اهرم، تامین حقابه زیست محیطی و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی بخشی از اهداف ساخت این سد است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای بوشهر پیشرفت فیزیکی سد خاییز را 90 درصد عنوان کرد و گفت: این سد با ظرفیت ۱۶ میلیون مترمکعب دارای طول تاج ۶۱۰ متر، ارتفاع ۳۶ متر و از نوع خاکی با هسته رسی است که با سرمایه گذاری 380 میلیارد تومان ساخته می‌شود.

تویل تصریح کرد: این سد علاوه بر کنترل سیلاب شاخه شیرین رودخانه اهرم، موجب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی عنوان کرد: سد خائیز با تحت شرب قرار دادن ۶۸۱ هکتار از نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری اهرم، موجب افزایش راندمان آبیاری و افزایش کیفیت محصولات می‌شود.

کد خبر: 954
  تاریخ خبر : 31 خرداد 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 31 خرداد 1402
 روابط
 347