رودشور گناوه ساماندهی می‌شود

با تکمیل مطالعات و آغاز عملیات اجرایی این رودخانه، ضمن حفظ محیط زیست منطقه از بروز خسارات سیل به روستاها و اراضی کشاورزی همجوار جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در جریان بازدید استاندار بوشهر از طرح ساماندهی رودشور گناوه گفت: این رودخانه از ارتفاعات بونسار رشته کوه زاگرس سرچشمه می گیرد و با عبور از روستاهای مال محمود و چهارروستایی و عبور از جاده برازجان-گناوه به دو شاخه تقسیم می شود.

علی محمدی افزود: شاخه شمالی این رود از سمت بندرریگ و شاخه جنوبی آن در محل حوضچه های پرورش میگو به خلیج فارس تخلیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: این رودخانه دارای فرسایش و آبشستگی طبیعی بسیار زیادی در حاشیه دیواره ها می باشد و به همین علت در مواقع سیلاب، جریانی با حجم و دبی بالا از آن خارج شده و به زمین های کشاورزی و روستاهای اطراف آن وارد می شود.

محمدی گفت: مطالعات ساماندهی رودشور بر روی شاخه شمالی به طول 55 کیلومتر جهت کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز آسیب به روستاهای مجاور رودخانه، حفاظت از زمین های کشاورزی و کاهش احتمال انسداد جاده ساحلی بوشهر-گناوه در زمان سیلاب انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: در این مطالعات برنامه ریزی به گونه ای انجام شده تا علاوه بر حفظ محیط زیست منطقه، جریان سیلاب نیز به صورت ایمن هدایت شود و با اصلاح برخی از مقاطع جاده ساحلی بوشهر-گناوه و افزایش سازه های انتقال سیلاب، از انسداد جاده در مواقع بحرانی جلوگیری شود.

استاندار بوشهر همچنین از طرح ساماندهی رودخانه حله بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در حاشیه این بازدید اظهار کرد: یکی از طرح های مهم حوزه آب که در سه شهرستان بوشهر، گناوه و دشتستان اثر گذار است، طرح جامع ساماندهی بند بصری و رودخانه حله می باشد که شامل احداث سازه مقسم بند بصری و لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله است.

علی محمدی گفت: این پروژه به صورت میان بخشی و با همکاری شرکت آب منطقه ای بوشهر، سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و بسیج سازندگی سپاه پاسداران در حال انجام است.

وی افزود: به دلیل رسوب گذاری رودخانه در سالیان متوالی و همچنین رشد گیاهان در مسیر رودخانه، جریان طبیعی آب کاهش یافته و با تکمیل این طرح، ضمن افزایش حجم ورودی آب به تالاب حله، وضعیت آب در حوزه کشاورزی حاشیه رودخانه حله نیز بهبود می یابد.

کد خبر: 992
  تاریخ خبر : 19 مهر 1402
 روابط
 325