رئیس اداره منابع آب گناوه:

مطالعه مقدماتی احداث چهار سد در گناوه انجام شد

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: مطالعه مقدماتی امکان احداث چهار سد در حوضه‌های آبریز چهارروستایی، دره گپ و رجدون این شهرستان به انجام رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر به نقل از ایرنا؛ سیدعبدالرسول محمدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران این شهرستان به مناسبت هفته صرفه جویی آب اظهار کرد: بمنظور جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها مترمکعب آب ناشی از بارندگی و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی‌، مطالعات امکان سنجی احداث چهار سد بر روی رودخانه‌های چهارروستایی ،دره گپ و رجدون در دستور کار قرار گرفت که تاکنون طرح مطالعات فاز یک آنها به پایان رسیده است و با تامین اعتبار لازم تکمیل مطالعات فازهای بعدی انجام خواهد شد.

وی گفت: باتوجه به ضرورت تلاش خواهد شد عملیات نقشه ‌برداری و ژئو تکنیک سد چهارروستایی جهت تکمیل مطالعات فاز ۲ را اجرا کنیم.

محمدی افزود: به منظور نقشه برداری زمینی و تکمیل ژئوتکنیک این سد به احداث یک راه دسترسی نیاز است که اعتبارات مورد نیاز آن به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پیشنهاد شده است.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: سد چهارروستایی سومین سد در استان بوشهر بعداز سد رئیسعلی دلواری و دالکی به لحاظ وسعت حوضه و حجم آب قابل ذخیره بشمار می‌آید.

وی ادامه داد: حجم ذخیره پیش ببنی شده این سد ۱۸۰ میلیون مترمکعب، ارتفاع ۶۳ متر و طول تاج ۳۵۰ متر است.

وی گفت: در دره گپ گناوه نیز امکان سه سد وجود دارد که ۲ سد در حوضه این دره با ظرفیت‌های ۲۵ و ۱۵میلیون مترمکعب و سد دیگر در رده جدون ظرفیت ۱۵ میلیون مترمکعب دارد که هم اینک مطالعات فاز یک آنها به پایان رسیده است.

محمدی افزود: طبق برآورد صورت گرفته برای تکمیل مطالعه سه سد دره گپ و رجدون در مجموع بین ۶ تا هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس اداره منابع آب گناوه موضوع پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه را بسیار مهم دانست و گفت: تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی روستای گشویی واقع است که کلیه فاضلاب شهر را هدایت و در حوضچه آن جمع می کند اما هنوز تکمیل نشده است.

وی تصریح کرد: استفاده از پساب آب در حوزه مصرف صنایع ، فضای سبز شهرداری و همچنین کشاورزی برای درختان غیرمثمرثمر ارزش دارد.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: در سال آبی جاری استان بوشهر ۳۰۶ میلیمتر بارندگی داشته است درحالی که در شهر گناوه ۳۷۹ میلیمتر باران باریده است .

وی خاطرنشان داشت: آورد بارندگی سه رودخانه فصلی دره گپ ۱۳ میلیون مترمکعب، چهارروستایی ۴۷ میلیون مترمکعب و بخشی از شاخه حله گناوه در حوزه کلل دشتستان ۲۰۹ میلیون متر مکعب بوده است.

محمدی اظهار داشت: انجام ۳۳۹ مورد کارشناسی تعیین حریم شامل طرح های زمین کشاورزی، ساخت و ساز، آبزی پروری، نهضت ملی مسکن و گردشگری، تمدید ۹۵ پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی، آزادسازی پنج هزار و ۲۱۵ مترمربع از حریم روخانه‌ها و نصب ۱۱۰ کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی از عمده فعالیت های این اداره است .

منابع تامین آب شرب شهرستان گناوه از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد است که از طریق ۲ خط انتقال موسوم به خط کوثر و خط محرم (برازجان – گناوه) انجام می‌شود.

شهرستان گناوه در کرانه خلیج فارس با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر از نقاط گرمسیری کشور در شمال استان بوشهر واقع است.

کد خبر: 958
  تاریخ خبر : 7 تیر 1402
 روابط
 430