شهرستان دشتستان، رتبه نخست بیلان منفی و کسری مخزن آب زیرزمینی در استان

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، از وضعیت فوق بحرانی منابع آب زیرزمینی در اکثر دشت های شهرستان دشتستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس حسین تقی زاده در گفتگویی اظهار داشت: بیشتر دشتهای شهرستان دشتستان نظیر گلدشت، پشت پر، خون، طلحه- فاریاب، بوشکان، دهرود- تنگ ارم در حالت فوق بحرانی بوده و نیازمند صیانت و حفاظت بیشتری هستند.

وی اضافه کرد: از لحاظ وضعیت منابع آب زیرزمین شهرستان دشتستان با کسری مخزن 14 میلیون متر مکعب رتبه اول را در استان داراست و شهرستانهای دشتی و جم بعد از آن، هر کدام به ترتیب با 9/5 و 2/5 میلیون متر مکعب به ترتیب در جایگاه دوم و سوم استانی قرار دارند.

وی یادآور شد: در شهرستان دشتستان با متوسط تغییرات دراز مدت سطح آب به میزان 38 سانتی متر در سال؛ بیشترین افت طی سال گذشته به ترتیب مربوط به دشتهای دهرود- تنگ ارم، گلدشت و بوشکان بوده که از این میان دشت دهرود- تنگ ارم بصورت میانگین بیش از 2/5 متر در سال افت سطح ایستابی را تجربه کرده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر میانگین افت تمامی آبخوانهای این شهرستان را در سال گذشته 60 سانتی متر دانست.

وی اضافه برداشت ها و حفر چاههای غیر مجاز را در این شهرستان از مهمترین بلایای انسانی و نیز خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی را از مهمترین بلایای طبیعی منابع آب زیر زمینی در این شهرستان برشمرد.

کد خبر: 232
  تاریخ خبر : 21 خرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 21 خرداد 1396
 روابط
 942