لایروبی حوضچه های تغذیه مصنوعی منطقه آبدان

رییس اداره منابع آب شهرستان دیر گفت: حوضچه های تغذیه مصنوعی منطقه آبدان با استفاده از ظرفیت های مردمی و با نظارت فنی این اداره، لایروبی گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، مهندس علی زائری با اعلام این مطلب افزود: یکی از ساده ترین و موثر ترین روشها برای افزایش منابع آب و رفع مشکل کم آبی، استفاده از طرح های تغذیه ی مصنوعی در نقاط مختلف، بخصوص در مناطق گرم و نیمه خشک می باشد.

وی ادامه داد: مشکل عمده و اساسی اکثر طرح های تغذیه ی مصنوعی، گرفتگی بسترهای تغذیه ی مصنوعی به واسطه ی ورود آب گل آلود به درون آنها می باشد که رسوبات ته نشین شده روی لایه ی سطحی بستر قرار گرفته و با حرکت ذرات ریز به درون منافذ خاک باعث مسدود شدن آن می گردد و این رسوبات باعث کاهش نفوذ آب از بسترهای تغذیه شده و عملا بعد از چند آبگیری، بستر بازدهی خود را از دست میدهد.

زائری با اشاره به بارشهای کم سابقه در بهمن ماه سال گذشته و همچنین فرودرین سال جاری که باعث سرریز شدن متوالی تغذیه مصنوعی های منطقه آبدان شده بود، تاکید کرد: بر اثر بارشها، حجم زیادی از رسوبات دانه ریز در حوضچه ها انباشته شده بود که با توجه به دانه بندی مناسب و کیفیت مطلوب این رسوبات از نظر شوری، باعث شد تا مالکان اراضی زراعی پایین دست خواستار برداشت این خاک برای کشاورزی خود باشند.

وی به نظارت فنی اداره منابع آب شهرستان دیر در لایروبی و خارج کردن رسوبات از حوضچه های تغذیه مصنوعی اشاره کرد و گفت: لایروبی و خارج کردن رسوبات باعث افزایش نفوذ پذیری آب کف حوضچه ها و تاثیر مثبت آن بر تغذیه آبخوان زیرزمینی در بارشهای آتی خواهد شد.

زائری در پایان افزود: لایروبی پروژه های تغذیه مصنوعی گاوبرم و گلدانو با استفاده از ظرفیت های مردمی و بدون صرف هزینه های دولتی صورت گرفته و در مورد سایر تغذیه مصنوعی ها نیز پس از خشک شدن بستر حوضچه ها انجام خواهدگرفت.

کد خبر: 237
  تاریخ خبر : 28 خرداد 1396
 روابط
 941