سدهای بزرگ استان در جاده اجرا؛ تابع اعتبارات"صعودی "، تابع تخصیص"نزولی"

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر می گوید: شرکت متبوعش دارای 8 طرح ملی استانی شده در قالب سه برنامه تامین آب، عرضه آب و حفاظت و بهره برداری می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس شاهپور رجائی گفت: طرحهای فعال در محور" برنامه تامین آب" شامل سه سد دالکی، باغان و دشت پلنگ است که اعتبار مصوب آنها به ترتیب 3580، 1867 و 1937 میلیارد ریال می باشد.

وی اضافه کرد: اعتبار مصوب سه طرح مذکور در سال 95 به ترتیب 85، 76و 91 میلیون ریال بوده که این مقدار در سال 96 نیز تغییر محسوسی نداشته است.

وی ادامه داد: با پیگیریهای مستمر مدیران شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و نیز حمایت و تلاشهای نماینده مردم شهرستانهای دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، کل تخصیص سدهای باغان و دشت پلنگ از خزانه کشور اخذ گردید، لکن علیرغم تلاشهای صورت گرفته هیچ وجهی جهت ساختمان سد دالکی تخصیص داده نشد.

رجائی خاطر نشان کرد: این در حالی است که احداث و تسریع در ساخت سد دالکی با هدف فراهم شدن زمینه بهره برداری، اشتغالزایی و جلوگیری از خشکیدن بیش از 1/5 میلیون اصله نخل مورد تاکید مسئولین ارشد وزارت نیرو و یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان دشتستان می باشد.

وی افزود: مقدار متوسط ابلاغ تخصیص و نقدینگی سه طرح مذکور 64 درصد می باشد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر تصریح کرد: البته علاوه بر عدم ابلاغ تخصیص اعتبار سد بزرگ دالکی،  بایستی نسبت به 3 درصدی اعتبار مصوب و پیوست جدول یک قانون بودجه سال 95 به اعتبار مورد نیاز این طرحها نیز توجه نمود.

رجائی ادامه داد: با فرض تخصیص 100 درصد اعتبار مصوب، تا حدود 3 درصد اعتبار مورد این طرحهای مهم دریافت گردیده که به مراتب از نرخ تعدیل سالانه کمتر بوده و لازم است علاوه بر افزایش چشمگیر سقف اعتبارات مصوب،فراهم شدن زمینه بهره مندی از سایر ساز و کارهای تامین مالی نیز فراهم گردد.

وی اظهار داشت: در همین راستا و با هدف تامین منابع مالی این طرحها از سایر روشها نیز از جمله فاینانس خارجی جهت دو سد باغان و دشت پلنگ و فاینانس داخلی جهت ساخت سد دالکی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: برای سد باغان از مشارکت80 میلیارد ریالی شرکت پالایش گاز فجر جم و 10 میلیارد ریال اوراق مشارکت استفاده گردید و برای کمبود اعتبار و نقدینگی سد دشت پلنگ، 40 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی تزریق گردید.

وی ادامه داد: برای جبران اعتبار و نقدینگی سد دالکی، مبلغ 190 هزار و 500 میلیون ریال اوراق مشارکت اختصاص یافت.

رجائی بیان داشت: اگر چه استفاده و بهره گیری از بند و تبصره های قانونی و جذب سایر منابع، تنها راهکار جبران کسری اعتبار مصوب و یا عدم ابلاغ تخصیص و نقدینگی طرحهای بزرگی مانند سدهای استان می باشد، لکن شرایط حاکم بر اوراق مشارکت و سود متعلقه جهت تزریق مالی در طرحها از چنان نرخ تنزیلی برخوردار است که جذابیت و مقبولیت خود را از دست داده و لازم است در روش اجرایی آن تجدید نظر شود.

این مقام مسئول یادآور شد: کمبود اعتبار مصوب و عدم تناسب آن با نیاز ده برابری نیاز مالی سالانه این طرحها از یک سو و شرایط و منابع آب کشاورزی و شرب استان و لزوم تسریع و تکمیل عملیات اجرایی و بهره برداری از این طرحهای حمایتی از سوی دیگر، اقتضا می نماید تامین مالی این طرحها در کانون توجه مسئولین ارشد کشور ، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی قرار گیرد.

رجائی اظهار داشت: ادامه روند فعلی تامین مالی و تزریق اعتبار به این طرحها، جز افزایش طولی دوره زمانی و افزایش قیمت و هزینه تمام شده ساخت این سدها و عدم انتفاع ذینفعان حاصل دیگری نخواهد داشت.

کد خبر: 238
  تاریخ خبر : 29 خرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 29 خرداد 1396
 روابط
 1032