اولین گردهمایی مدیریت سیلاب با رویکرد سیلاب شهری در استان بوشهر برگزار شد

اولین گردهمایی مدیریت سیلاب استان بوشهر با مشارکت پژوهشکده آب دانشگاه خلیج‌فارس و شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و با حضور پژوهشگران، مدیران حوزه آب و دانشجویان برگزار شد.

مشاور معاون وزیر در امور آب و آبفا و نماینده شرکت مدیریت منابع آب ایران در مرکز منطقه ای آب شهری سازمان یونسکو با حضور در این جلسه اعلام کرد: اگرچه امسال سیلاب‌هاب عظیم را تجربه نکردیم، اما وقوع سیلاب حتی بعد از خشکسالی‌ها نیز بسیار محتمل است.

جواد حاجیانی بوشهریان ابراز داشت: موضوع مهم پیش روی مدیریت سیلاب، حرکت به سمت مدیریت جامع سیلاب است و مدیریت نقطه‌ای آن به تنهایی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای مواجهه با این پدیده باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به سیل‌خیز بودن استان بوشهر، پیشنهاد می‌شود این استان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت مطالعات مدیریت جامع سیلاب انتخاب و رودخانه‌های آن در سطح کلان مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرند.

 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استان بوشهر از نظر اهمیت خطر رخداد سیلاب دومین استان کشور است و این موضوع اهمیت مدیریت سیلاب را دوچندان می‌کند.

امید آزادیجو اظهار کرد: این استان در پایاب چند حوضه آبریز قرار دارد که رودخانه‌های بزرگی اعم از مند، دالکی و شاپور عرض آن را طی نموده و به دریا سرازیر می‌شود.

وی افزود: سابقه تاریخی سیلاب در استان بوشهر زیاد است و با تجربه از این آموخته‌های تاریخی، برای کاهش خسارات سیلاب های اخیر تلاش شده است.

آزادیجو‌ عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در تلاش است با مجموعه‌ای از اقدامات مطالعاتی، غیر سازه‌ای و سازه‌ای شرایط مطلوبی را در حوزه مدیریت و ذخیره سازی سیلاب ها در اقصی نقاط استان ایجاد کند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: میانگین بارندگی در استان بوشهر ۲۵۴ میلیمتر است و سال‌های کم بارش زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما این موضوع نباید تصور خشکی رودخانه‌ها و ساخت و ساز در حریم و بستر آنها را ایجاد کند، چرا که خطر وقوع سیلاب‌های سهمگین همیشه وجود دارد.

در پایان این همایش از پیشکسوتان و فعالان حوزه آب، آبخیزداری و مدیریت منابع آب تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: 1027
  تاریخ خبر : 4 بهمن 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 4 بهمن 1402
 روابط
 195