مدیریت جامع بحران خشکسالی در استان بوشهر بررسی شد

سمینار تغییر اقلیم و مدیریت جامع خشکسالی استان بوشهر با حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد حوزه آب و محیط زیست و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار شد.

داود رضا عرب در سمینار تغییر اقلیم و مدیریت جامع بحران خشکسالی با اشاره به تغییر اقلیم و آثار آن به منابع آب، خشکسالی و مدیریت جامع بحران و تجارب مهندس ارزش در پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: تغییر اقلیم یک موضوع مبتلا جهانی است و آثار آن در اقتصاد و اجتماع و محیط زیست بسیار تاثیرگذار است از جمله آثار آن در منابع آب موضوع گرم شدن کره زمین سبب می‌شود ضمن افزایش مصرف آب نوع کشت الگوها دستخوش تغییرات شود.

پژوهشگر حوزه آب و مدرس دانشگاه به موضوع تغییر الگوی بارش پرداخت و بیان کرد: در موضوع گرم شدن کره زمین بارش باران در برخی نقاط کاهش می‌یابد و در برخی مناطق افزایش دارد.

وی با بیان اینکه تغییر الگو بارش در زمینه بهره‌برداری از سدها، کیفیت آب رودخانه‌ها و نحو تامین آب تغییراتی ایجاد می‌کند گفت: در این راستا ممکن است سیلاب‌ها افزایش یابد و زمان خشکسالی‌ها طولانی‌تر در برخی مناطق افزایش می‌یابد که در این راستا باید برای مدیریت سیلاب تدابیر لازم اندیشیده شود چون فاصله بین دوره‌های ترسالی‌ها بیشتر می‌شود.

پژوهشگر حوزه آب و مدرس دانشگاه به خشکسالی کشاورزی پرداخت و خاطرنشان کرد: این نوع خشکسالی به تامین رطوبت خاک ارتباط پیدا می‌کند و ممکن است بر اساس خشکسالی هواشناسی میزان بارندگی نسبت به دراز مدت کاهش یابد ولی به موقع بارش انجام شود و کشت‌های دیم و منابع طبیعی آسیب نبینند ممکن است خشکسالی هواشناسی داشته باشیم ولی خشکسالی کشاورزی ایجاد نشود و یا ممکن است برعکس هم شود که میزان بارش باران افزایش داشته باشد ولی به موقع انجام نشود.

وی خشکسالی هیدرولوژیک را از دیگر موارد یاد کرد و گفت: این نوع خشکسالی وابسته به این است که میزان آبخوان‌ها چقدر پر آب است، در مناطق کوهستانی میزان بارش برق چقدر است در این مواقع اگر حتی بارش باران کاهش داشته باشد ولی آبخوان‌ها وضعیت خوبی داشته باشند خشکسالی هیدرولوژیک نخواهیم داشت ولی اگر بارش زیاد داشته باشیم ولی آبخوان‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشند خشکسالی هیدرولوژیک خواهیم داشت.

عرب، خشکسالی نوع چهارم را اقتصادی-اجتماعی و نحوه مدیریت آن دانست و بیان کرد: اگر بحث‌های آمایشی درنظر گرفته نشود و ظرفیت بردباری زیادی نداشته باشد ولی بارگذاری جمعیت ، مجوز ایجاد صنایع و حفر چاه افزایش یافته باشد و از حفاری‌های غیرمجاز جلوگیری نشده باشد خشکسالی اجتماعی اقتصادی دنبال دارد.

پژوهشگر حوزه آب و مدرس دانشگاه اضافه کرد: هر چه از خشکسالی‌های هواشناسی، کشاورزی و ایدئولوژیکی به سمت خشکسالی اقتصادی اجتماعی برویم شدت و طولانی بودن آثار آن بیشتر می‌شود.

وی مهندسی ارزش طرح‌های عمرانی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این مهم مبتنی بر کار گروهی و خلاقیت است که در حل مسئله و شاخص افزایش پروژه‌ها می‌تواند کمک کند و فوق‌العاده مسئله مهمی است و می‌تواند بسیار راهگشا باشد و افزایش ارزش ایجاد می‌کند.

پژوهشگر حوزه آب و مدرس دانشگاه با اشاره به تجربه خلیج گرگان گفت: این تجربه صرفه‌جویی 10 هزار میلیارد تومانی در برداشت در دنیا چنین مواردی کمتر پیش می‌آید و کم نظیر است.

پژوهشگر حوزه آب و مدرس دانشگاه به تجربیات در مورد سد باغان در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سد به بهره‌برداری اولیه رسید و سد دالکی، باهوش، خاییز که اکنون در مرحله اجرا است مورد توجه مهندسی ارزش قرار گرفته است.

عرب اضافه کرد: در مهندسی ارزش مهمترین موضوع درخواست کارفرما است که خوشبختانه در شرکت آب منطقه‌ای بوشهر  این خواسته وجود داشته و تیم ارزشمند و توانمندی وجود دارد که در مهندسی ارزش اثرگذار است.

کد خبر: 1031
  تاریخ خبر : 19 بهمن 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 19 بهمن 1402
 روابط
 164