آغاز عملیات لایروبی شبکه های زهکشی بخش سعدآباد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: زهکش های اصلی شبکه آبیاری رودخانه دالکی به طول ۲۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان لایروبی خواهند شد.

عبدالطیف عباسی‌نژاد در مراسم شروع لایروبی زهکش‌های شبکه آبیاری رودخانه دالکی در بخش سعدآباد گفت: شبکه آبیاری و زهکشی دالکی از جمله قدیمی ترین شبکه های آبیاری کشور است که دارای قدمتی حدود ۳۵۰ سال دارد.

وی اظهار کرد: در سالیان گذشته این شبکه با بهسازی یا بازسازی توسعه یافته است و در حال حاضر به عنوان بزرگترین شبکه آبیاری نخیلات به وسعت ۸۴۰۰ هکتار و تحت پوشش قرار دادن یک میلیون و ۳۶۰ هزار اصله نخل در حال بهره برداری است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: این شبکه در حال حاضر دارای حدود ۱۴۰ کیلومتر کانال اصلی (شامل ۱۱۰ کیلومتر کانال بتنی و ۳۰ کیلومتر کانال خاکی) و ۲۵۰ کیلومتر زهکش روباز و ۵۰ کیلومتر زهکش زیر زمینی است. 

عبدالطیف عباسی‌نژاد عنوان کرد: در یک دهه اخیر اقداماتی به منظور بهبود شرایط تامین و انتقال آب در این شبکه انجام شده است که از جمله آن می توان به ساخت سد دالکی، احداث ایستگاه پمپاژ نخلستان و ایستگاه پمپاژ حاج‌مهدی و پوشش بتنی کانال های درجه ۲ آن اشاره نمود. 

وی با اشاره به خشکسالی های دو دهه اخیر و کاهش آورد رودخانه‌ها گفت: بخشی از مشکلات تامین آب این شبکه تا زمان تکمیل عملیات اجرایی سد دالکی با احداث به ایستگاه‌های پمپاژ حاج‌مهدی و نخلستان از طریق پمپاژ آب رودخانه شاپور و سد رییسعلی دلواری رفع شده و با تکمیل عملیات ساخت سد دالکی به‌طور کامل رفع می شود. 

عباسی نژاد افزود: همزمان با تامین آب مورد نیاز این شبکه، مجموعه اقداماتی نیز جهت نگهداری و تعمیرات آن در حال انجام می است که از جمله آن می‌توان به ساخت دریچه‌های آبگیر و تنظیم کننده جریان در کانال های «سرقنات» و «بی‌برای» اشاره کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: با شروع عملیات اجرایی لایروبی ۳ زهکش اصلی «سرکویردان»، «سربست» و «بنه فارسی» به طول مجموعا ۲۵ کیلومتر، در کنار ۵۵ کیلومتر زهکش لایروبی شده در منطقه آبپخش، کلل و زیارت، این میزان لایروبی (مجموعا ۸۰ کیلومتر) بعد از حداقل دو دهه انجام و این درخواست دیرینه مردم پاسخ خواهد داده شد. 

عباسی نژاد تصریح کرد: جهاد احیاء شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان بوشهر ادامه دارد و در ادامه نیز سایر زهکش‌های شهرستان دشتستان در دستور کار خواهد بود. 

وی عنوان کرد: با اجرای عملیات لایروبی زهکش ها علاوه بر احیای شبکه‌های زهکشی و اراضی تحت پوشش نخیلات، ضمن افزایش عملکرد تولید محصول و بهبود فرآیند آبیاری، از سرمایه گذاری های صورت گرفته در سنوات گذشته صیانت خواهد شد.

کد خبر: 1032
  تاریخ خبر : 20 بهمن 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 20 بهمن 1402
 روابط
 144