استاندار بوشهر:

بهره وری آب در حوزه های مختلف افزایش یابد

استاندار بوشهر در بازدید از سد رییسعلی دلواری و شبکه آبیاری شبانکاره، بر ضرورت افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی آب در مصارف کشاورزی، صنعت و شرب تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، احمد محمدی زاده اظهار کرد: شرایط اقلیمی ما به گونه ای است که سال های به شدت خشکسالی و به شدت ترسالی را به صورت سینوسی تجربه می کنیم.

وی با اشاره به سد رییسعلی دلواری به عنوان مهم ترین منبع تامین آب کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: علیرغم پر بودن مخزن این سد به میزان 57 درصد و وجود پایداری نسبی در تابستان سال آینده، مصرف اصولی آب همچنان ضروری به نظر می رسد.

استاندار بوشهر بیان کرد: بهره وری ما از آب مناسب نیست و باید با استفاده از روش های مختلف به سوی افزایش بهره وری فیزیکی و اقتصادی آب حرکت کنیم.

احمد محمدی زاده در بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره نیز اظهار کرد: تکمیل این شبکه موجب بهبود معیشت و اقتصاد کشاورزی محور منطقه خواهد بود.

وی افزود: سرمایه گذاری این طرح در قالب اعتبارات سفر ریاست جمهوری پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز در این بازدید اظهار کرد: سد رییسعلی دلواری بزرگترین سازه آبی استان بوشهر است که ظرفیت ذخیره سازی 695 میلیون مترمکعب را دارد.

علی محمدی گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر با نزول رحمت الهی و مدیریت مناسب مخزن، شاهد کمترین تنش ها در شبکه پایاب این سد بوده ایم.

وی اضافه کرد: تجارب خشکسالی سال 1396 و 1397 و رسیدن حجم مخزن سد به تراز پایداری (70 میلیون مترمکعب)، زنگ خطری را برای پیش بینی افق آتی در برابر ما قرار داده است و لذا مدیریت مصرف همواره در دستورکار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خاطرنشان کرد: کم آبی بخشی از ذات اقلیم استان بوشهر است اما با این وجود شاهد بدمصرفی در بخش های مختلف هستیم.

محمدی تصریح کرد: برداشت های غیرمجاز از خطوط آب شرب، بهره وری پایین در بخش کشاورزی و عدم بازچرخانی آب بخش صنعت مواردی است که بیشترین آسیب را به منابع آب استان وارد نموده است.

وی با اشاره به طرح های توسعه منابع آب در استان بوشهر گفت: هم اکنون 5 سد بزرگ در استان بوشهر در حال ساخت است و با تکمیل این پروژه ها، ظرفیت ذخیره سازی رواناب ها در استان به بیش از 1 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

علی محمدی افزود: تکمیل پروژه های مذکور در کنار بهبود شرایط مصرف و افزایش بهره وری منجر به ایجاد شرایطی پایدار و مطلوب در حوزه مدیریت منابع آبی استان بوشهر خواهد شد.

کد خبر: 819
  تاریخ خبر : 9 اسفند 1400
 روابط
 683