پژوهش‌های کاربردی، نگاه به آب را منطقی می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: پژوهش‌های کاربردی حلقه مفقوده نگاه منطقی و همه‌جانبه به مسئله آب است.

علی محمدی در همایش نکوداشت هفته پژوهش به میزبانی شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: اطلاع رسانی در خصوص شرایط کمی و کیفی به ویژه به پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی به طور مستمر ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از منابع آب زیرزمینی استان بوشهر دارای درجه کیفی بیش از ۱۰هزار و تنها ۳ درصد از این منابع کیفیت کمتر از هزار (قابلیت شرب) دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: افت سطح ایستابی دشت‌های استان، منجر به کف شکنی های متعدد به منظور دستیابی به منابع آب شده است.

وی تصریح کرد: هجوم بهره‌برداران در بخش‌های مختلف به منابع آب و بارش کمتر از میانگین، باعث ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن همه دشت‌های استان شده که عواقب اقتصادی، محیط زیستی اجتماعی متعددی به همراه دارد.

علی محمدی عنوان کرد: برای عبور از این شرایط، باید راهکارهای سازه‌ای و غیر سازه ای را به صورت همزمان اجرا کنیم.

وی با اشاره به میزان مختلف مصرف آب در استان بوشهر گفت: قریب به ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر استان بوشهر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما بهره‌وری در این بخش بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: در این شرایط باید با اقدامات فناورانه و دانش بنیان، به افزایش بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی آب پرداخت.

وی افزود: طرح الگوی کشت که برای نخستین بار در سال جاری اجرا شده است، یکی از اقدامات مثبت در این حوزه ارزیابی می شود و به طور جدی پیگیر تثبیت این طرح درسطح استان هستیم.

علی محمدی تصریح کرد: نگاه به مسئله آب، نگاهی منطقی نیست و تنها با فعالیت پژوهشگران است که این دیدگاه اصلاح می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تقدیر از تمام پژوهشگران و محققین عرصه آب، خاک و محیط زیست بیان کرد: این شرکت با تمام ظرفیت خود، از پژوهش‌های کاربردی حمایت می‌کند و قطعا حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان آینده روشنی برای آب و محیط زیست استان بوشهر رقم خواهد زد.

این مراسم با سخنرانی محمد پوریوسفی قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، ملک‌حسین شهریاری استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس و عبدالحسین بهرامی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس ادامه یافت.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تقدیر شد. همچنین دو تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با دانشگاه خلیج مبادله گردید.

کد خبر: 895
  تاریخ خبر : 22 آذر 1401
 روابط
 560