مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر:

سرعت فرونشست زمین در دشتستان نگران کننده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: فرونشست زمین در نقاطی از شهرستان دشتستان شامل دهرود، طلحه و شاهیجان آغاز شده است که اگر چه میزان آن نگران کننده نیست اما سرعت آن نگران کننده است.

علی محمدی در نشست خبری با اشاره به ممنوعه شدن دشت‌های استان و فرونشست آنها اظهار کرد: تمام دشت‌های استان بوشهر ممنوعه و یا بحرانی شده‌اند و سطح آب زیرزمینی متوسط سالانه بیش از یک متر افت کرده است و سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: در برخی از نقاط استان بوشهر با کاهش سطح آب، فرونشست زمین اتفاق افتاده است که اگر این روند ادامه یابد شاهد بروز فروچاله‌ها خواهیم بود و در ادامه این نیز آبخوان را از دست می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تاکید بر اینکه آهنگ استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی استان به صدا در آمده است، تصریح کرد: در دهرود شهرستان دشتستان که روزگاری منطقه‌ای پرآب بود اکنون چاه‌ها از دسترس خارج شده‌اند.

افزایش ذخیره سازی سیلاب در سدهای استان

محمدی اظهار کرد: میزان آب ذخیره‌سازی شده در کل سدهای استان در سال آبی گذشته ۳۴۲ میلیون مترمکعب بود که با افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها این ذخیره امروز به ۴۸۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی افزود: براین اساس برای نخستین بار میزان پرشدگی و ذخیره آب سد رئیسعلی بعنوان بزرگترین سد مخزنی در حال بهره‌برداری در استان، از ۵۰ به ۷۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: همچنین در زمان حاضر ۱۱ میلیون مترمکعب از سد ۱۶ میلیون مترمکعبی خائیز تنگستان پُر است و به زودی بخشی از نخیلات تنگستان با استفاده از ظرفیت این سد سیراب می‌شوند.

به گفته محمدی تا پیش از احداث سد خائیز آبیاری نخلستان‌های تنگستان به خصوص در فصل تابستان از طریق آب‌های زیرزمینی آبیاری و همواره با کمبود آب در زمان خشکسالی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین حجم آبی که به نخلستان‌های تنگستان روان می‌شد در زمان سیلاب و از طریق بندهای انحرافی و کانال‌ها بوده است.

محمدی بیان کرد: این در حالی است که در تابستان امسال با توجه به آبگیری سد خائیز مشکل کم آبی تاریخی بخشی از نخیلات نخلستان‌های اهرم تنگستان رفع و به زودی زمینه سیراب شدن آنها فراهم می‌شود.

افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند تا پایان سال جاری

وی از افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند که در سال گذشته آبگیری شدند تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌شود امسال تا اوایل سال آینده ۲ سد دیگر استان شامل دشت پلنگ و دالکی نیز آبگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه آب در استان بوشهر فعال است تصریح کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی چاه‌ها اقدامات مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر

محمدی با اشاره به شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر گفت: بر اساس احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ حلقه چاه مسدود می‌شود.

وی آزادسازی حریم رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته ۳۵ هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌ها بازگشایی شد و این میزان از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۵۰ هکتار بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه‌های کشاورزی غیرمجاز آغاز شده، گفت: سال گذشته ۱۵۰ چاه غیرمجاز با حکم دستگاه قضایی مسدود شد و امسال نیز براساس برنامه زمان‌بندی این مهم ادامه دارد.

کد خبر: 955
  تاریخ خبر : 5 تیر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 5 تیر 1402
 روابط
 458