سامانه تامین آب نخلستان های تنگستان تکمیل می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: با استفاده از آب سد خاییز و تکمیل سد باهوش، آب مورد نیاز شبکه های آبیاری اهرم تنگستان در بالاترین ظرفیت ممکن تامین خواهد شد.

علی محمدی عصر یکشنبه در نشست تخصصی کشاورزی دانش‌بنیان، تولید محور و اشتغال‌آفرین اظهار کرد: تنگستان یکی از استان های دارای پتانسیل بالا در زمینه توسعه به ویژه با رویکردهای کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: صیادی و آبزی پروری در بخش ساحلی و کشاورزی و باغداری در بخش مرکزی، نشان دهنده ظرفیت های ارزشمند این شهرستان در حوزه کشاورزی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای فعال کردن این پتانسیل ها و ایجاد ارزش افزوده در حوزه کشاورزی، دو سد باهوش و خاییز در شهرستان تنگستان در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر عنوان کرد: سد خاییز با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی، یکی از بزرگترین طرح های عمرانی اجرا شده در شهرستان تنگستان است و خوشبختانه طبق وعده های قبلی، آب این سد در ابتدای تابستان جاری به نخیلات اهرم رسید.

محمدی اظهار کرد: تکمیل سد باهوش در کنار بهره برداری از سد خاییز، آب مورد نیاز نخیلات شبکه آبیاری اهرم را در بالاترین سطح ممکن تامین خواهد کرد و فشار زیادی را از منابع آب زیرزمینی خواهد برداشت.

وی افزود: دشت اهرم از جمله دشت های ممنوعه استان بوشهر است و تا پیش از رهاسازی سد آب از سد خاییز، تنها منبع آبیاری نخلستان های این منطقه محسوب میشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: تامین آب پایدار تنها یک حلقه از زنجیره ارزش در صنعت کشاورزی است و با تکمیل دیگر زیرساخت ها اعم از، آبیاری مدرن، راه آهن، بسته بندی، سردخانه، فرآوری، صادرات و ... این چرخه تکمیل و توسعه واقعی بخش کشاورزی تنگستان رقم خواهد خورد.

 

فرماندار تنگستان نیز در این نشست اظهار داشت: این نوع نشست‌هایی که با موضوعیت تخصصی کشاورزی است، به جهت اهمیت موضوع سال‌ها پیش می‌بایست در سطح دانشگاه‌های تنگستان برگزار می‌شد.

احمد لطفی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به برگزاری اولین نشست تخصصی کشاورزی با موضوع نخل و خرما، شاهد تداوم و استمرار آن در سطح همه دانشگاه‌ها باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه محتوای این نشست‌های تخصصی به گونه‌ای است که از خروجی آن می‌توان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه کشاورزی بهره برد، عنوان کرد: نتایج این نشست تخصصی در کیفیت محصول، افزایش میزان محصول و همچنین بهداشت و سلامت محصول خرما اثرگذار خواهد بود.

مقام عالی دولت در تنگستان تصریح کرد: در بخش مدیریتی و پشتیبانی، ضمن اقدامات خوبی مانند احداث سد خاییز و سد باهوش در تنگستان، نیاز داریم که اقدامات بیشتر و باکیفیت‌تری برای بهره‌برداری از منابع آب انجام دهیم تا اصلی‌ترین نیاز و مسئله کشاورزان را پوشش دهیم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته در همین حوزه آب کشاورزان، طرح مطالعاتی واشماری نخیلات که به گفته خیلی از کشاورزان اجرای آن غیر ممکن بود، با کمک و همراهی کشاورزان و توسط دولت صورت گرفت که این مهم در بخش کشاورزی نخل و شیوه آبیاری آنان بسیار مهم است.

لطفی تصریح کرد: این مشکلات و کمبودهایی که بر حوزه کشاورزی تنگستان مترتب است، از سال‌ها پیش ایجاد شده که انشاالله با برگزاری چنین نشست‌های تخصصی در حوزه کشاورزی، به یک سند مدون کارشناسی در حوزه نخیلات و کشاورزی برسیم و چشم‌انداز روشنی را برای کشاورزان رقم بزنیم.

 

کد خبر: 968
  تاریخ خبر : 26 تیر 1402
 روابط
 365