سمینار تخصصی ارزیابی عملکرد الگوریتم های بارش ماهواره ای برگزار شد

با همکاری گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای بوشهر و هیئت اندیشه ورز آب، اقلیم و محیط زیست بنیاد نخبگان استان بوشهر، سمینار تخصصی ارزیابی عملکرد الگوریتم های بارش در برآورد عمق بارش و سیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، سعید شکری -مدرس این دوره آموزشی- اظهار کرد: کیفیت و فراهم بودن داده های مناسب بارش به منظور تحلیل سیستم هیدرولوژیک، اکولوژیک و زیست محیطی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.

وی افزود: داده های بارش معمولا از ایستگاه های اندازه گیری باران که دارای محدودیت های ابزاری و کاربردی هستند گردآوری می شود اما امروزه با گسترش ماهواره ها و اطلاعات ماهواره ای، دید وسیع تری نسبت به ذخیره و توزیع داده وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه آب گفت: همچنین با ترکیب روش های داده نگاری و بازتحلیل آن از طریق استفاده از مدل های متنوع و گوناگون و با داشتن قدرت تفکیک مکانی و زمانی بالا، می توان به پایش مناطق فاقد ایستگاه اندازه گیری پرداخت.

شکری خاطرنشان کرد: ماهواره ها، سنجش از راه دور و پایگاه داده های شبکه بندی شده بازتحلیل، به عنوان یک وسیله موثر، شکاف های اندازه گیری در ایستگاه های زمینی را کاسته و محدودیت موجود در ایستگاه های زمینی را برطرف می کنند.

وی عنوان کرد: این دوره به منظور توسعه دانش تخصصی داده یابی ماهواره ای جهت تکمیل داده های ایستگاه های هواشناسی و هیدرومتری و شناخت روش های بهینه سازی استفاده از این ابزار برگزار گردید.

این گزارش می افزاید: این نشست نخستین دوره برگزار شده توسط هیئت اندیشه ورز آب، اقلیم و محیط زیست بنیاد نخبگان استان بوشهر است که با همکاری شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار می شود.

هیئت های اندیشه ورز استان بوشهر با رویکرد حل مسئله و اتاق فکر دستگاه‌ها و صنایع استراتژیک استان و در راستای ایجاد سازوکار و ابلاغ در بهره گیری از مشاوره‌های تخصصی نخبگان، سرآمدان تاسیس شده اند و "جابر مظفری زاده" مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب  شرکت آب منطقه ای بوشهر به عنوان دبیر به هیئت اندیشه ورز آب، اقیلم و محیط زیست استان بوشهر منصوب شده است.

کد خبر: 970
  تاریخ خبر : 3 مرداد 1402
 روابط
 410